Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Måndag 22 november släpper vi på tågtrafiken igen på Ostkustbanan mellan Gävle-Söderhamn

Äntligen är järnvägen mellan Gävle-Söderhamn rustad och klar för att möta efterfrågan på bekväma och klimatsmarta resor.

Måndag den 22 november släpper vi på tågtrafiken igen på Ostkustbanan mellan Gävle och Söderhamn. Då har järnvägen fått sex mil nytt spår liksom moderna växlar med värme och snöskydd. Vår målsättning har varit att skapa en mer stabil och punktlig järnväg för ökad komfort och tystare tåg.

  • Nu minskar vi risken för störningar på grund av en sliten anläggning och kan möta efterfrågan på bekväma och klimatsmarta resor och transporter många år framåt, säger Adam Larsson, projektledare på Trafikverket.

I augusti börjad det intensiva arbetet med att rusta upp järnvägsspåret Gävle-Söderhamn. Det 40 år gamla spåret hade gjort sitt och var i stort behov av en ordentlig upprustning.

  • Arbetet har flutit på mycket bra och utan några incidenter, både när det gäller personalen och anläggningen. Tack vare att vi gjorde en totalavstängning på sträckan minskades risken med plötsliga störningar i arbetet, säger Adam Larsson.

Tillsammans med SJ har X-trafik också arbetat hårt för att skapa goda resmöjligheter under banarbetet.

  • Vi har upprätthållit en trafik under avstängningen som fungerat bra och vill samtidigt tacka resenärerna för visad förståelse och tålamod under perioden. Tack vare upprustningen kan vi ta ytterligare steg i vårt kvalitetsarbete samt möta efterfrågan av ökad framkomlighet på spåret, säger Fredrik Åberg Jönsson, ordförande i hållbarhetsnämnden, Region Gävleborg. 


Under tiden upprustningen pågick trafikerade tågen antingen på en annan järnväg inåt landet (Norra stambanan) eller ersattes med bussar. Det resulterade i drygt 30 minuter längre restid.