Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tunga materialtransporter till Hille och Axmar

Vi behöver ett upplag av material, makadam, nära järnvägen och både i Hille och Axmar finns lämpliga upplagsytor.

För att genomföra spårbytet behöver vi ha ett upplag av material, makadam, nära järnvägen i Hille och Axmar. Där finns stora upplagsytor nära järnvägen. Vi kommer att köra dit makadamen (stenkross) som sedan hämtas upp av spårtåget och placeras som en bädd under nya rälsen. Det rör sig om stora mängder och många lastbilstransporter. 

Arbetet i Axmar är planerat vecka 33-35 och i Hille vecka 35-38. Transporterna går till och från upplagsplatserna dagligen mellan klockan 7-19. Vi ber om överseende med de störningar som arbetet medför.

Hur genomför vi spårbytet?

Att byta järnvägsräls kräver omfattande resurser vad det gäller material, maskiner och personal. Spårbyteståget som vi använder är 850 meter långt och lägger inte bara rälsen på plats utan även nya sliprar och makadam. På en dag läggs ca en kilometer nytt spår.