Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Måndag den 2 augusti startar det 16 veckor långa spårbytet mellan Gävle-Söderhamn

Det 40 år gamla spåret har gjort sitt och nu är det dags för en ordentlig upprustning. Resultatet blir en stabilare järnväg där tågen går tystare och komforten för resenärerna ökar.

Måndagen den 2 augusti börjar ett intensivt arbete med att lägga ny järnväg på Ostkustbanan mellan Gävle-Söderhamn. Det 40 år gamla spåret har gjort sitt och nu är det äntligen dags för en ordentlig upprustning. Förutom sex mil nytt spår blir det även nya, moderna växlar med värme och snöskydd.

- När vi är färdiga minskar den överhängande risken för störningar, vilket gör att vi kan möta efterfrågan på klimatsmarta resor och transporter på sträckan under många år framåt, säger Adam Larsson, projektledare på Trafikverket.

Hur genomför vi spårbytet?

Att byta järnvägsspår är en stor teknisk apparat som kräver omfattande resurser när det gäller maskiner och personal. Spårbyteståget som används är 850 meter långt och lägger inte bara ny räls, utan även nya sliprar och ny makadam (krossad sten). På en dag läggs ungefär en kilometer nytt spår.

Spårbyteståget anländer till Ljusne i början av augusti och arbetar sig söderut ett par veckor. Därefter kör spårbyteståget ner till Strömsbro i Gävle för att arbeta norrut.

Se bilder på spårtåget och hur det jobbar.

Sparbytestag_35257.jpg

sparbytestag_35258.jpg

sparbytestag_21986.jpg