Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Nu har spårbytet mellan Gävle-Söderhamn kommit halvvägs i tidplanen

Från vecka 39 har spårbyteståget bytt ut all gammal räls, räl och makadam i järnvägen. Kvar att göra är återmontage av signal- och elobjekt samt att höja tonnaget.

Spårbytesprojektet rullar på bra och följer sin tidplan. Det långa spårbyteståget som under åtta veckor bytt uttjänt räls, räl och makadam i järnvägen är klar med sin del. Återstående arbeten fram till vecka 46 (när trafiken släpps på) är återmontering av signal- och elobjekt, byggnation av trefashjälpkraft samt besiktning.

- Vi ska även köra upp tonnaget på sträckan, berättar projektledaren Adam Larsson.

- Det måste vi göra för att få stabilitet i banvallen och slippa två veckors hastighetsnedsättning (70 km/h) när trafiken släpps på. Det görs med tunga makadamfyllda järnvägsvagnar som körs fram och tillbaka upp till 50 gånger på vissa sträckor, fortsätter Adam.

När trafiken släpps på vecka 46 är det ordinarie hastighet 120-180 km/h som gäller.

ny_fin_jarnvag_IMG_0418.jpg