Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Godståg

Gävle–Kringlan (Axmar) förstärkning av järnväg

Vi förstärker järnvägen mellan Gävle-Kringlan (Axmar) till 25 tons axellast för att fler tunga godstransporter ska kunna trafikera Ostkustbanan.

Ostkustbanan mellan Gävle-Sundsvall är en av de mest trafikerade bandelarna i regionen och behöver möta behovet av högre axellast. Efter uppgradering från axellast 22,5 ton till 25 ton, kommer fler tyngre godstransporter att kunna välja ostkustbanan.

När Dingersjö mötesstation (Sundsvall) är byggd kommer hela sträckan mellan Sundsvall-Söderhamn att klara axellaster på 25 ton. Då får man ett stråk med 25 ton axellast som binder ihop Botniabanan, Ådalsbanan och Ostkustbanan ner till Söderhamn, samt söderut till Stambanan.

En arkeologisk utredning är genomförd inför förstärkningen av Ostkustbanan i Bergby. Utredningsområdet är beläget på mark som under historisk tid tillhört byn Vi. Läs rapporten i sin helhet.

Positiva effekter vid ökad axellast

  • Ökad kapacitet på järnvägen med fler tyngre tåg
  • Ökad effektivitet på lastnings- och lossningsplatser
  • Bättre nyttjade rangerbangårdar

Tunga tåg definieras som tåg som kan framföras med 8 ton/m i 100 km/h. I dagsläget är det få sträckor som tillåter 25 ton axellast utan hastighetsnedsättningar, vilket påverkar kapacitet och punktlighet negativt.