Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Arbetet med utbyggnad och förlängning av Röstbo bangård (Norra Stambanan) blir klart vecka 21

Det sista inplanerade tågstoppet sker vecka 21, torsdag 27 maj till söndag 30 maj. Sen är projektet klart.

Vårens arbeten går mot sitt slut för utbyggnaden och förlängningen av Röstbo bangård, Norra Stambanan. Under kommande veckoslut, torsdag till söndag, sker det sista tågstoppet på sträckan och därefter är den nya utbyggda anläggningen färdig och i drift. Trafiken går med nedsatt hastighet från vecka 22 och tre veckor framåt när mindre återställningsarbeten pågår.

Vad har vi gjort för arbeten vid Röstbo?

Vi har förlängt befintlig bangård vid Röstbo för att långa tåg (upp till 750 meter) ska kunna mötas och klara samtidig infart. Det innebär att ett mötande tåg kan köra in på bangården samtidigt som ett annat tåg lämnar den. Bangården har även byggts ut till tre spår med 25 tons axellast, så att fler och tyngre tåg kan mötas samtidigt och att det går snabbare.

Avsikten är att få bort tung godstrafik på Ostkustbanan (sträckan Söderhamn-Gävle) till förmån för tät och snabbgående persontrafik med slutstation söder om Gävle. I fortsättningen kan godstrafiken ledas till Norra Stambanan via Söderhamn-Kilafors-Ockelbo, vidare söderut.