Väg 583 är vältrafikerad men har överdimensionerad vägbredd för nuvarande trafikflöde. Vägen hade tidigare en funktion som europaväg där framkomlighet och kort restid prioriterades. Idag har hastigheten sänkts och trafikflödet minskat rejält. Vägen benämns idag länsväg 583 sedan ny sträckning av E4 uppfördes längre västerut.
Den planerade cykelleden ska ges en god utformning där transport med cykel möjliggörs och premieras. Innebörden är att cykelleden ska vara inbjudande och trygg så att människor kan välja den som ett alternativ till bilen en stor del av året. En viktig aspekt är därför separering och belysning. Även ur ett turismperspektiv kan cykelleden vara ett viktigt komplement till övrig infrastruktur då den knyter ihop orter med kulturhistoriska värden. Möjliggörs ett attraktivt cykelstråk kan det även finnas intresse att ta cykeln med sig på t.ex. tåget för att senare cykla hem.
Det bedöms realistiskt med viss överflyttning av trafik från bil till cykel då förutsättningarna för cykelpendling är goda och tätorterna ligger på ett tillräckligt nära avstånd. Faktorer som avgör utformningen är vägens hastighet, 80 km/h, som inte förväntas förändras.