Totalt är vägsträckan cirka 10 km varav 9 km av vägen går i ny sträckning norr om tidigare väg 34 och 1 kilometer i befintlig sträckning. I den befintlig sträckningen har vi breddat vägen och försett den med mitträcke. Vägen i ny sträckning har utformats som mötesfri landsväg med i huvudsak två körfält i ena riktningen och ett i den andra, en 2+1 väg. Även separeras trafiken med mitträcke.
Mål för projektet har varit
- Minska antalet olyckor.
- Förkorta restiden Motala–Borensberg–Linköpng.
- Förbättra framkomligheten för alla trafikanter.
- Göra det möjligt att tillgänglighetsanpassa hållplatser för kollektivtrafiken.
Bakgrund till projektet
Sträckan mellan Ervasteby och Borensberg är cirka 10 km. Den tidigare vägen hade låg standard och var olycksdrabbad. Varje dygn färdas cirka 5 000 fordon på sträckan. Vägen var smal (7,5 m) och gick genom områden med bebyggelse nära vägen. Det fanns många anslutande vägar samt backkrön med dålig sikt. Det fanns även få möjligheter att köra om. De oskyddade trafikanterna var extra utsatta för fara eftersom cykelväg saknades.