Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Dingersjö förlängd mötesstation

Bakgrund Dingersjö förlängd mötesstation

Trafiken är tät på Ostkustbanan och kapaciteten behöver ökas. Därför planerar Trafikverket att bygga en ny förlängd mötesstation och nya broar.

Betydelsefull sträcka

Järnvägen har stor betydelse för gods- och persontrafiken längs kusten. Med den nya Botniabanan, och med Ådalsbanan som togs i bruk under 2012, får de föreslagna ny- och ombyggnaderna av järnvägen mellan Gävle och Sundsvall ännu större betydelse för den ökade trafiken med fler och längre tåg på banan.

Kapaciteten behöver ökas innan dubbelspåret blir klart

Eftersom det redan är ett så stort tryck på Ostkustbanan behöver vi öka kapaciteten innan ett dubbelspår kan vara klart. Därför ska vi bygga en ny förlängd mötesstation och nya broar. Observera att mötesstationen på sträckan Njurundabommen–Nolby och dubbelspåret är två skilda projekt.

Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall