Norrbotniabanan är en ny järnväg i Norrland
Trafikverket ska bygga en ny järnväg mellan Umeå och Luleå.
Den nya järnvägen ska heta Norrbotniabanan.
Det blir lättare att resa och leva i Norrland
Järnvägen idag ligger en bit in i landet. Norrbotniabanan
ska istället gå längs kusten där Norrlands största städer ligger.
Det gör det smidigare att resa och transportera gods i Norrland.
På Norrbotniabanan kan tågen köra fortare.
Det gör att restiderna blir kortare.
Norrbotniabanan klarar också tyngre tåg än den gamla järnvägen.
Det gör att vi kan transportera mer gods på varje tåg.
Då släpper vi ut mindre koldioxid och vi sparar på miljön.
Norrbotniabanan gör det smidigare och snabbare att resa
med tåg i norra Norrland.
Då blir det också lättare att arbeta och studera någon annanstans
än där man bor. Det blir också lättare att komma till affärer,
teatrar och konserter i andra städer.
När vi kan resa mer och snabbare i Norrland kan vi fortsätta
att utveckla regionen.
Då blir det ännu bättre för alla att bo, leva och arbeta i Norrland.
Norrbotniabanan tar lång tid att bygga
Det kommer att ta lång tid att bygga Norrbotniabanan.
Vi har börjat bygga den första sträckan mellan Umeå och Dåva.
Den ska vara klar år 2024.
Vi planerar också för att bygga nästa sträcka mellan Dåva och Skellefteå.
Den ska vara klar år 2030.
Fakta om Norrbotniabanan
• Norrbotniabanan blir 27 mil lång.
• Den ska gå mellan Umeå och Luleå.
• Järnvägen får ett spår med många stationer där tågen kan mötas.
• Det blir nya resecentrum i Skellefteå, Piteå och Luleå.
• Det blir också mindre stationer i bland annat Sävar, Robertsfors, Bureå och Byske.
• Vi bygger också 55 mil vägar och 250 broar som hör ihop med järnvägen.
• År 2024 kan tågen köra mellan Umeå och Dåva.
• År 2030 kan tågen köra mellan Umeå och Skellefteå.
• Tågen kan köra i 250 kilometer i timmen.
• 22 godståg och 44 persontåg kan köra på järnvägen varje dygn.
• Norrbotniabanan kostar 29 miljarder kronor.