Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Norrbotniabanan går in i nytt skede

Norrbotniabanan har länge varit ett aktuellt projekt, dock har finansiering saknats för vidare arbete. Nu har flera saker inträffat som gör att projektet tar nya steg framåt.

Sedan järnvägsutredningarna* för Norrbotniabanan blev klara 2011 har pengar för fortsatt arbete saknats. Sommaren 2015 fick projektet 200 miljoner i finansiering från EU och de berörda regionerna för att kunna påbörja arbetet med järnvägsplaner. Detta blev möjligt efter en bidragsansökan som gjordes av Norrbotniabanan AB i samverkan med Trafikverket.

Ett avtal mellan Trafikverket och Norrbotniabanan AB undertecknades nu i januari som klargör att Trafikverket ansvarar för att driva projektet med den nya finansieringen. Trafikverket kommer att driva arbetet som ett sammanhållet projekt. Anders Strandberg, senior rådgivare på Trafikverket, ansvarar för att dra igång arbetet.

– Vi bildar nu en projektorganisation för arbetet som beräknas vara tillsatt under våren 2016. Parallellt har arbetet med att göra en projektplan startat, säger Anders Strandberg.

Projektets uppdrag i detta skede är ta fram järnvägsplaner* för sträckan Umeå-Skellefteå samt bygghandlingar för sträckan Umeå-Dåva. Arbetet med att ta fram en järnvägsplan för den sistnämnda sträckan påbörjades redan i höstas och uppdraget görs med inriktningen att möjliggöra en byggstart 2018. Dock finns i dagsläget ännu inte en finansiering för att bygga Norrbotniabanan.

* Du kan läsa mer om hur det går till att bygga järnväg genom att gå in på "Så här planerar och bygger vi" nedan.