Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Kartering av berg - viktig pusselbit för nya järnvägen

Det är mycket man inte vet om arbetet bakom kulisserna. Vi fick följa två ingenjörer från WSP ut i fält i trakterna av Ånäset i Västerbotten. På programmet: undersökning av berg eller bergkartering som det heter.

För att Norrbotniabanan ska kunna projekteras behövs många fältstudier och mätningar som tillsammans ger ett bra underlag vid val av linje för den nya järnvägen. Två som arbetar med just detta är Madelen Estholm som är geolog och hennes kollega Andreas Ehlis, ingenjör inom bergteknik. De kartlägger berg i Robertsfors kommun vi fick vi följa med dem till Ånäset.

Madelen och Andreas från WSP

- Det är ett roligt och omväxlande arbete där vi möter nya projekt och utmaningar, berättar Madelene och Andreas. Vi gör undersökningar i fält och är ute några dagar per gång och betar av de områden som ingår i den här projekteringen. Sedan väntar kontorsjobb tillbaka i Luleå med sammanställning av alla data till den samlade geotekniska rapporten.

Arbetet visar sig vara riktigt intressant uppe på berget. De registrerar sina iakttagelser digitalt i mobil och surfplatta. Det går grundligt tillväga med geologisk kartläggning runtom hela berget och berghällen. De mäter in storlek på block. Berget är 4700 kvm eller närmare 0,5 hektar och det är rakt ut i skogen över stock och sten och klivande upp och ner.

För att se närmre på bergarten så knackar de ut ett stenprov.

Stenprov

- Vi slår fast vilken bergart det är och här var det granit vilket är bra, förklarar Madelen och tar en bild med surfplattan. Provet visar på klara kristaller och man kan se på mineralinnehåll och kornstorlek. Graniten kan ha varierande färgton från rosa till grå, vilket bestäms av mineralinnehållet. Det vi noterar och bokför är också sprickor och svackor i berget samt vilken riktning de har. Detta är grunddata som används senare för att värdera bergkvalitet och stabilitet av berget.

De använder kompass för att fastställa riktningen på sprickor och gör noteringar på längd på sprickor, djupet och även lutning. Deras digitala utrustning har gps-uppkoppling vilket ger en bra exakthet på platsen.

När vi lämnar Andreas och Madelen har de halva berget kvar att kartera och ytterligare ett berg i Ånäset att kartlägga och sedan fortsätter fältarbetet efter semestrarna.

Förutom bergkartering görs olika natur- och miljöinventeringar och arkeologiska utredningar.

- Det är bra att vi kan visa vad som pågår eftersom många kanske undrar vad som händer om de ser oss ute i fält, menar Helena Westberg, projektledare i Trafikverket. Vi har annonserat att vi ska göra fältstudier och vi berättade om det vid samrådsmötena i Skellefteå och Robertsfors. Men exakt vad vi gör kanske alla inte känner till men det här är helt nödvändiga pusselbitar i vårt arbete framöver med förslag till järnvägslinje.