Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Lösningar för godstransporter Skellefteå

Projekt Norrbotniabanan bjöd in de större företagen i Skellefteå till ett halvdagsmöte för att diskutera behov av godstransporter och hur de ser på möjligheterna att transportera gods på järnvägen i framtiden.

Maria Erlandsson och Lars Hermansson från Norrbotniabanans delprojekt Skellefteå presenterade förslag till linjedragningar över älven in mot centrum och mot hamnen.

De varianter som diskuterades var om lösningen med en bro över älven är tillräcklig för godsets behov. I Trafikverkets inledande planering kopplat till aktuella trafikprognoser för 2040 finns inte stöd för två broar sett till genomförd samhällsekonomisk studie.

Lars Hedqvist och Maria Erlandsson
Lars Hedqvist, Skellefteå kommun i fikapausen med Maria Erlandsson, Trafikverket.

Kommunens utvecklingschef Lars Hedqvist berättade om den expansion som sker i Skellefteå och den framtid man ser med ökad befolkningstillväxt inte minst med tanke på den nya planerade etableringen av batterifabriken. Han berättade och visade att expansion och befolkningstillväxt varit större än Trafikverkets basprognos 2009. Maria Erlandsson tillade att Trafikverket, baserat på nu gällande trafikprognoser, förordar en bro. En andra bro över älven, med direkt anslutning mot Skellefteå Hamn för godset, kan komma bli aktuellt om nya konkreta ökade trafikmängder kommer fram, och då anslutas till Norrbotniabanan.           

Bland de medverkande fanns representanter från kommunen, Skellefteå Kraft, Boliden, Skellefteå Hamn och Green Cargo. I bilden högst upp syns Alexander Lindfors från Boliden t.v. i samtal med Lars Widelund, Skellefteå Hamn.