För att ta fram underlag till järnvägsplanerna handlas en konsultfirma upp per delprojekt. I arbetet med att ta fram järnvägsplanen ska olika alternativ utredas och analyseras för var inom den förordade korridoren den nya järnvägssträckningen på bästa sätt kan placeras. Arbetet med järnvägsplanerna tar flera år.
I järnvägsplanerna kommer vi beskriva Norrbotniabanan, vilken mark som behövs och vilka åtgärder som måste vidtas för att skydda närmiljön. Järnvägsplanen ska även visa en möjlig teknisk lösning för hur Norrbotniabanan kan byggas. Allt eftersom arbetet med järnvägsplanen fortskrider kommer korridoren att smalnas av och det är först då som vi i detalj vet vilka fastighetsägare som berörs och i vilken omfattning.
Till järnvägsplanerna hör också en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som behandlar en rad frågor om vad bygget av Norrbotniabanan innebär för såväl människor och djur som för växter, mark, vatten, luft, klimat, landskap och kulturmiljö.
Projektledarna ansvarar för Trafikverkets arbete med att ta fram järnvägsplanerna inom respektive delprojektet. Delprojektens gränser följer i princip kommungränserna – Umeå, Robertsfors och Skellefteå. Vår ambition är att samtliga järnvägsplaner för Norrbotniabanan, Umeå-Skellefteå, ska ha vunnit laga kraft 2022.
Har du frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss. Kontaktuppgifter finner du högst upp på sidan.