Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Två tåg på stationen i Umeå.

Geodesi för Norrbotniabanan

Snart påbörjar Trafikverket några av de större entreprenaderna för Norrbotniabanans sträcka, Umeå-Dåva. Nedan kan du läsa om de krav som projektet ställer på GNSS-utrustningen.

Trafikverket tillhandahåller en projektanpassad nätverks-RTK-tjänst för projekt Norrbotniabanan. Den projektanpassade nätverks-RTK-tjänsten ska utgöra referens vid alla satellitbaserade mätarbeten såsom etablering av stompunkter för markentreprenader, detaljmätning samt vid maskinguidning och maskinstyrning.

Korrektioner sänds via GPRS och radio. Frekvens för radioutsändningarna kommer att variera mellan spannet 435-460 MHz med en baud rate av 19200 och i formatet RTCM 3.2 MSM4.

Den GNSS-utrustning som används vid satellitbaserad mätning, maskinstyrning och maskinguidning mot Pa-NRTK ska ta emot och använda samtliga signaler från GPS-, GLONASS- och Galileosatelliter. Mottagarna ska även vara förberedda för mottagning av BeiDou samtliga signaler.

Frågor

Har du frågor är du välkommen att kontakta Lars-Johan Rylander, mätansvarig Norrbotniabanan. E-post: lars-johan.rylander@trafikverket.se.