Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Maskin i vintermiljö  som arbetar med stabilisering för att förstärka bärigheten i marken

Maskin som arbetar med

Nu förbättrar vi bärigheten inför byggnation

Innan man kan börja bygga järnväg, behöver man göra olika åtgärder för att förbättra bärigheten i marken.

De två entreprenaderna som startade igång byggandet av Norrbotniabanan i höst är i full gång. I ett första steg för att kunna bygga järnväg så arbetar vi med att stabilisera marken.

Vid gamla Ersbodavägen pågår just nu arbete med kalkcement-stabilisering vilket är en teknik för att stärka bärigheten i lös jord. Detta görs genom att borra och samtidigt lösa upp jorden som sedan mixas med ett bindemedel. På det sättet bildas pelare som stabiliserar den mark som järnvägen ska placeras på. Användning av giftfria bindemedel och lägre spillvolymer jämfört med andra metoder gör tekniken både mer miljövänlig och ekonomisk. För hela sträckan mellan Umeå och Dåva kommer det behövas drygt 48 300 pelare.