Maskin som arbetar med Nu förbättrar vi bärigheten inför byggnation Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Trafikverket Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Innan man kan börja bygga järnväg, behöver man göra olika åtgärder för att förbättra bärigheten i marken. De två entreprenaderna som startade igång byggandet av Norrbotniabanan i höst är i full gång. I ett första steg för att kunna bygga järnväg så arbetar vi med att stabilisera marken. Vid gamla Ersbodavägen pågår just nu arbete med kalkcement-stabilisering vilket är en teknik för att stärka bärigheten i lös jord. Detta görs genom att borra och samtidigt lösa upp jorden som sedan mixas med ett bindemedel. På det sättet bildas pelare som stabiliserar den mark som järnvägen ska placeras på. Användning av giftfria bindemedel och lägre spillvolymer jämfört med andra metoder gör tekniken både mer miljövänlig och ekonomisk. För hela sträckan mellan Umeå och Dåva kommer det behövas drygt 48 300 pelare.