Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Åker
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Mark och anläggningsentreprenaden för Kardonbanan är tilldelad.

Mark och anläggningsentreprenaden för byggnation av den nya godsjärnvägen i Norrköping, Kardonbanan, har tilldelats den spanska entreprenören Rover Alcisa.

Projekt Ostlänkens första entreprenad, mark- o anläggningsentreprenaden för Kardonbanan i Norrköping, har idag tilldelats det spanska entreprenadföretaget Rover Alcisa. Sex företag hade lämnat anbud vilket visar att Ostlänken är ett attraktivt projekt.

Norrköpings kommun behöver bygga om det kommunala vägsystemet i samband med att Kardonbanan byggs. Därav har upphandlingen genomförts tillsammans med kommunen och är ett gemensamt projekt. Nu när entreprenören är tilldelad infaller tio dagars avtalsspärr innan vi kan gå vidare och skriva kontrakt. Dessutom ska entreprenören genomgå en så kallad säkerhetsprövning innan Trafikverket skriver avtal med entreprenören. Den processen kan ta några veckor. Om allt går enligt plan räknar vi med en byggstart under senhösten i år, 2017.  

        -  Vi är mycket nöjda med upphandlingen, bra konkurrens och rätt prisnivå. Dessutom har samarbetet med Norrköpings kommun fungerat mycket bra. Säger Johan Sundin, inköpsansvarig för Ostlänken, Trafikverket.

 

Kardonbanan är en ny godsjärnväg som byggs för att skapa utrymme för Ostlänken genom Norrköping. Läs mer om Kardonbanan här...