Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Kontraktskrivning mark- och anläggningsentreprenad för Kardonbanan

I dag skrevs kontraktet för mark- och anläggningsentreprenaden för byggnation av Kardonbanan mellan Trafikverket, Norrköpings kommun och Rover Alcisa. Undertecknandet skedde i förvaltningshuset Rosen i Norrköping.

​I mitten av september stod det klart att det spanska företaget Rover Alcisa tilldelats mark- och anläggningsentreprenaden för Kardonbanan. Efter att upphandlingen avklarats följde tio dagars avtalsspärr, som nu passerats. Därmed kunde kontraktet mellan parterna Trafikverket, Norrköpings kommun och Rover Alcisa undertecknas.

Rover Alcisa har kontrakteras för att utföra entreprenaden Kardonbanan mark- och anläggningsarbeten, vilket innefattar järnvägsbank, broar och väganläggningar på Malmölandet. Järnvägsinstallationerna kommer att upphandlas i en annan entreprenad under våren 2018.

 – Vi är glada över att vi nu kan bygga Kardonbanan.  Det är början på en spännande period för Norrköping men också för Trafikverkets som nu fortsätter att utveckla Sveriges transportsystem och godshantering, berättar Malin Holen, projektchef på Trafikverket.
Kardonbanan är en ny godsjärnväg som byggs för att skapa utrymme för Ostlänken genom Norrköping. Läs mer om Kardonbanan här.