De hastighetshöjande åtgärder vi planerar kommer att ge möjlighet till smartare tågmöten som kortar restiden. För att kunna förkorta restiden behöver framtida tågmöten bara ske på platser där tågen ändå gör uppehåll för på- och avstigning, (Uppsala, Sala, Hedemora och Borlänge).
Smartare möten
För närvarande pågår utbyggnader på flera stationer och mötesstationer så att två tåg kan mötas, så kallat samtidiga infarter. Samtidiga infarter bygger vi i Hedemora, Snickarbo, Vikmanshyttan, Rosshyttan, Gustafs och Säter. I Säter ökar vi tillgängligheten till stationen så att den passar fler resenärer och vi bygger för att öka säkerheten där man behöver gå över järnvägen. En ny mötesstation byggs söder om Hedemora, vid Lustån. Vi stänger och bygger bort mindre järnvägskorsningar.
Spår- och växelbyten sker på delen Avesta Krylbo-Hedemora. Alla åtgärder ska vara klara i slutet på 2022.
Hastighetshöjande åtgärder
Sedan följer hastighetshöjande åtgärder och åtgärder på järnvägskorsningar mellan Uppsala och Avesta Krylbo som samordnas med spår- och växelbyten och upprustning av kontaktledning. Vi bygger om järnvägskorsningar i Uppsala bland annat vid Börjegatan. I Borlänge bygger vi ett nytt spår (plattformsläge) på stationen. En ny mötesstation byggs i Heby mellan Uppsala och Sala. Nu pågår utredningar för de här åtgärderna.
Restiden kortas
När samtliga åtgärder är klara kan tågen mötas varje timme i Uppsala Norra, Sala, Lustån samt i Borlänge. Detta ger en förkortad restid med cirka 7 minuter, vilket innebär 93 minuter mellan Uppsala-Borlänge vid timmestrafik.
Det krävs ytterligare cirka fyra minuters minskad restid för att nå målbilden. Trafikverket utreder möjligheten för det.