Gävle–Kringlan (Axmartavlan) Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Ragnhild Brändeskär Projektledare Tel: 010-124 24 49 Stropp Helena Markförhandlare Tel: 010-123 7371 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Trafikverket planerar att bygga ett nytt dubbelspår väster om Gävle mellan Gävle-Kringlan (Axmartavlan). En sträcka på ca 4 mil. Sträckan mellan Gävle-Kringlan är en av etapperna på Ostkustbanan (Gävle-Sundsvall) som har finansiering i Nationell Transportplan för 2018-2029. Målsättningen med att bygga ett nytt dubbelspår i ny sträckning är att öka kapaciteten på Ostkustbanan och minska restiderna. Den totala sträckan blir kortare och tågen kommer att kunna köra fortare utan att behöva vänta in mötande tåg. Trafikverket har valt att dela in utredningen för etappen Gävle-Kringlan i två järnvägsplaner, en för sträckan Gävle Central–Gävle Västra och en för sträckan Gävle Västra–Kringlan. Projektet är finansierat i nationell transportplan med 3,6 miljarder för åren 2024-2029. Resterande del räknar vi med finansieras i kommande nationell plan 2022. Fördelar med att bygga nytt dubbelspår väster om Gävle Det möjliggör för en ny regional hållplats, Gävle Västra, i Tolvfors som ska trafikeras av tåg utmed Ostkustbanan, Bergslagsbanan, Norra stambanan (Ockelbospåret) Stäckningen bedöms ge mindre miljöpåverkan jämfört med ett östligt alternativ, där befintlig järnväg kommer att rivas Den nya sträckningen ger bättre förutsättning att uppnå önskade hastighets- och restidsmål Det ger minimala störningar för tågtrafiken under byggtiden