Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Spårbytesmaskin i arbete. Foto: Jonas Björkholm

Skellefte- och Pitebanan, spårbyte

Vi planerar att rusta upp delar av järnvägen mellan Piteå och Älvsbyn samt mellan Skellefteå och Bastuträsk. Det gör vi för att göra den mer driftsäker och lättare att underhålla.

Järnvägen mellan Piteå och Älvsbyn samt mellan Skellefteå och Bastuträsk är i dåligt skick, och därför är hastigheten tillfälligt nedsatt. Järnvägssträckorna är viktiga för näringslivet eftersom de används för att transportera gods till och från Övre Norrland, till exempel kopparslig, rundvirke, sågade trävaror och pappersrullar.

Nu planerar vi att byta ut spåren på delar av sträckorna så att vi får en driftsäker järnväg och kan höja hastigheten till 90 km/tim igen. Järnvägen kommer även att bli lättare och billigare att underhålla. Vi byter ut träslipers mot betongslipers och lägger ny räl. Den totala sträckan som ska rustas är cirka 34 km.

Aktuella sträckor

  • Pitebanan kommer att rustas mellan Innatill och Arnemark.
  • Skelleftebanan kommer att rustas mellan Gråberg och Myckle.

Tidsplan

Tidsplanen är anpassad och samordnad med spårbytet på Ådalsbanan mellan Västeraspby och Långsele. Vi kommer att ta fram en bygghandling 2020–2021 och planerar att utföra själva spårbytet under 2022.

Läs mer om spårbytet mellan Västeraspby och Långsele