Arkeologi
Under april-juni 2015 genomfördes en arkeologisk utredning. Kulturmiljörapport 2015:11 finns på www.kulturen.com/kulturmiljo/publikationer/.
Ideon-området utvecklas
Lunds stad planerar för en förtätning och utveckling av företagsområdet Ideon/Pålsjö och en ny stadsdel vid Brunnshög. Problemen med köbildning kommer att förvärras i takt med att områdena byggs ut.
Mer information på Lunds kommun webbsida om Ideon och Brunnshög:
Ideon
Brunnshög
Trafikverket planerar tillsammans med Lunds kommun en ny anslutning till E22 vid Ideon för att avlasta Lund Norra och möjliggöra fortsätta utvecklingen av Ideon-området. Med en ny anslutning minskar risken för köbildning och trafikolyckor och framkomligheten på E22 säkerställs. Samtidigt förbättras kollektivtrafikens framkomlighet.
Alternativ B
Trafikverket har beslutat att gå vidare med alternativ B i samrådsunderlaget vilket innebär att anslutning sker till Scheelegatan genom Medicon Village-området.
På grund av de korta avstånden till befintliga trafikplatser måste tillkommande körfält, så kallat additionskörfält, byggas mellan de nya av- och påfarterna vid Ideon och av- och påfarterna vid trafikplats Gastelyckan. Ett additionskörfält är ett körfält som sträcker sig endast mellan en påfart- och en avfart och gör att påkörande fordon som ska köra av i nästkommande trafikplats inte behöver byta körfält och störa den genomgående trafiken.
Detaljplan
Eftersom en vägplan inte får strida mot gällande kommunala detaljplaner upprättar Lunds kommun en detaljplan för projektet. Detaljplanen som benämns Östra Torn 27:2 m.fl. (Trafikplats Ideon) har varit ute på samråd och granskning planeras ske under oktober 2018.
Miljökonsekvensbeskrivning
Till vägplanen hör en miljökonsekvensbeskrivning (MKB). Denna ska godkännas av länsstyrelsen innan vägplanen kungörs för granskning. I MKB ingår en bullerutredning, och i vägplanen kommer det att redovisas vilka skyddsåtgärder som kommer att anläggas för riktvärdet 55 dB(A). Riktvärdet vid bostäder vid väsentlig ombyggnad är 10 dB lägre än riktvärdet för bostäder vid befintliga vägar som är 65dB(A).