Formbygge inför armering och gjutning av bro nummer 1.
Bild 1 av 19
Vy mot Kristianstad, nya motorvägen börjar ta form nedanför bullervallen.
Bild 2 av 19
Sprängt berg som används till fyllnadsmaterial till nya motorvägen.
Bild 3 av 19
Gjutning av bro nummer 3 i Folkvagnskurvan vid Sätaröd.
Bild 4 av 19
Cirka 800 kubik betong behövdes för att gjuta överliggande brovalvet på bro nummer 3.
Bild 5 av 19
Gjutning av bro nummer 3 pågår.
Bild 6 av 19
På bro nummer 3 rullas en vintertäckmatta ut över den nygjutna brovalvet. Detta för att betongen inte ska bli avkyld för snabbt, då det är viktigt med jämn temperatur i betongen när den härdar. När härdning är klar tas mattan bort.
Bild 7 av 19
Bro nummer 4, där Sätarödsvägen går under nya E22.
Bild 8 av 19
Nya E22 mellan Sätarödsvägen och Vramsån börjar ta form. Vägsträckans höjd med fyllnadsmassor är cirka 5 meter.
Bild 9 av 19
Schaktning för bro nummer 6 påbörjad vid Skättilljungavägen.
Bild 10 av 19
Bro nummer 15, nya E22 kommer passera över och jordbruksväg under.
Bild 11 av 19
Uppe på bro nummer 15, vy mot Malmö.
Bild 12 av 19
Bro nummer 16, rivning av form efter gjutning.
Bild 13 av 19
Blivande dagvattenmagasin mellan bro nummer 16 och 17.
Bild 14 av 19
Ny dragning av Ryabäcken. Den stora stenen i vattnet är en naturvårdsanpassning för fisklivet i bäcken.
Bild 15 av 19
Gång och cykelbro nummer 17, anslutning och släntning pågår, öppnar för gående och cyklister sommaren 2019.
Bild 16 av 19
Bro nummer 22, där nya E22 passerar under.
Bild 17 av 19
Vy mot bro nummer 24 som ligger bakom träddungen. Dagvattenmagasin på höger sida. Ett lager bärlager kvar, därefter är vägsträckan redo för asfaltering.
Bild 18 av 19
Sigridslundsvägen har fått en provisorisk dragning medan bro nummer 26, uppförs på höger sida.
Bild 19 av 19
Denna nyhet är äldre än 6 månader
Hoppa till:
Dagarna innan påsk var vi äntligen framme vid gjutningsarbetet på den stora bron (bro nummer 3) i den så kallade Folkvagnskurvan. Drygt 800 m3 betong pumpades in i den nya bron under ett skift på cirka 30 timmar.
Efter gjutning av den stora bron (bro nummer 3) i den så kallade Folkvagnskurvan kommer utmaningen med att knyta an vägen för att åter kunna leda trafiken i sitt permanenta läge över den nya bron, vilket vi hoppas är klart till semestern.
Innan påsk öppnades också Sätarödsvägen upp för trafik igen efter någon månads avstängning för byggandet av bro nummer 4. I närtid ska vi också öppna gång- och cykelbanan på den gamla banvallen (bro nummer 17) samt att Träne-/Tullsåkravägen (bro nummer 16) och Nöbbelövsvägen (bro nummer 20) ska ledas in i permanent läge.
Av betongbroarna är nu 10 av 22 stycken gjutna.
Nästan alla de 3000 meter stenmurar är återuppbyggda.
De sista sprängningarna kommer att ske först efter att trafiken leds i permanent läge över bron i Folkvagnskurvan.
Sprutsådd med gräs- och ängsfrö på färdiga slänter drar igång i dagarna.
Isolering av de gjutna broarna påbörjas om någon vecka.
Ute i linjen arbetas det med att iordningsställa för asfaltsarbeten, som ska påbörjas efter midsommar, på cirka 7 av de 16 km motorväg.
Senast uppdaterad/granskad: 2019-04-25