Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Flygbild över Lomma

Foto: Christer Nilsson, NRC Group

Lommabanan, Kävlinge–Arlöv, utbyggnad för persontrafik

I december 2020 öppnade Lommabanan för persontåg. Vi har möjliggjort för persontågstrafik för att du ska kunna pendla enkelt, säkert och klimatsmart.

Med persontåg på Lommabanan kan du som bor i Furulund ta dig till Malmö på cirka 20 minuter. Från Lomma tar resan till Malmö ta cirka 7 minuter. Nu är det också betydligt enklare för dig som ska resa vidare med tåg till Köpenhamn eller norrut i Sverige.

Tågen går på sträckan Kävlinge–Lomma–Malmö C och sedan genom Citytunneln och trafikera den nya Malmöringen, det vill säga den nuvarande Kontinentalbanan. Inledningsvis trafikeras Lommabanan med ett persontåg i timmen i vardera riktningen. Under ett par timmar morgon och kväll i rusningstid är det halvtimmestrafik. I etapp 2 av Lommabanan byggs fler mötesspår längs sträckan, vilket säkerställer halvtimmestrafik längre tider av dygnet. Då byggs det också stationer i Alnarp och i Flädie.

Här kan du läsa om etapp 2 av Lommabanans utbyggnad. 

Lommabanan är en 19 kilometer lång enkelspårig sträcka som löper från Kävlinge genom Furulund, Flädie, Lomma och slutligen Arlöv, där spåren går in på södra stambanan. Sträckan är en del av godsstråket genom Skåne, som går mellan Ängelholm och Trelleborg.  

Vad har vi gjort? 

Vi har byggt: 

  • nya stationer i Furulund och Lomma. 
  • ett nytt mötesspår i Stävie.
  • en ny gång- och cykeltunnel i Furulund i Bryggaregatans förlängning.
  • nya plattformar för persontåg i Lomma och Furulund.

Vi har också permanent stängt av plankorsningar mellan väg och järnväg i Furulund (Solgatan och Kungsgatan). Vi har höjt högsta tillåtna hastighet från 110 km/t till 160 km/t på de delar av banan där det är möjligt.

Så här blir det bättre

  • Förbättrade pendlingsmöjligheter i västra Skåne
  • Avlastning av E6
  • Bättre förutsättningar för ett mer klimatvänligt resande

Läs mer om projektet under fliken Fördjupning eller gå vidare till Frågor och svar.
Vill du veta mer om buller och vibrationer, gå vidare till Relaterade länkar.