Bakgrund
Sträckan Svedala mellan Börringe byggdes 2007 om till en mötesfri landsväg med ömsom 2+1-väg och ömsom 1+1-väg, med en cirkulationsplats vid avfarten till Malmö-Malmö Airport (Sturup) samt andra korsningar i plan. Ombyggnaden var en temporär åtgärd för att öka trafiksäkerheten generellt och framkomligheten i korsningen mot flygplatsen. Vägsträckan mellan Malmö och Ystad är idag hårt trafikerad vilket skapar långa trafikköer.
Hur arbetar vi?
Vi har gjort en vägutredning inför utbyggnaden mellan Svedala och Börringe. Den befintliga motorvägen förlängs från Svedala fram till den nya trafikplatsen vid Södra Sturupsvägen, som går mot flygplatsen. Vidare österut byggs vägen till en mötesfri landväg med fyra körfält, liknande den vägen som fortsätter öster mot Skurup.
Efter vägutredningen har vi tagit ett beslut om bygga ut vägen i en ny sträckning norr om den befintliga vägen. För att veta mer om vägutredningen så kan du ta del av inriktningsbeslutet med kartbilaga under Dokument.
Nästa steg i projektet är att ta fram en vägplan. Planen kommer att klargöra vägens utformning, behov av lokala vägar och vilka fler åtgärder vi behöver utföra för att skapa en säker väg med så små konsekvenser som möjligt. Vägplanen kommer att visa på vilka konsekvenser som utbyggnaden av vägen medför, vilka förslag som har utretts och vilka markanspråk som krävs för att utföra arbetet. Planen omfattar mark för allmän väg och indragning av väg från allmänt underhåll. Enskilda vägar hanteras genom Lantmäteriförättningar.
Arkeologiska utredningar
De arkeologiska utredningarna görs i flera steg. Vi gjorde den första arkeologiska utredningen hösten 2015. Du kan läsa mer om den arkeologiska utredningen på Riksantikvarieämbetets webbsida.
Under oktober 2016 utförde vi den andra arkeologiska utredningen. Under utredningen sökschaktade vi med grävmaskin på ett antal utvalda platser i området.
Under 2017 genomfördes undersökningar som baserades på resultatet från utredningen som gjordes hösten 2016.