Analysen har studerat två alternativ för förbindelsen mellan Helsingör och Helsingborg: en förbindelse för både väg- och järnvägstrafik (för persontåg) och att bygga enbart för vägtrafik.
Anläggningskostnad
- Väg- och järnvägsförbindelse: 57,2 miljarder svenska kronor
- Vägförbindelse: 29,5 miljarder
- Järnvägsförbindelse (inklusive anslutning till Västkustbanan): 27,7
Utformning vägförbindelse
Vägförbindelsen ansluter till E47 (Helsingørsmotorvejen) vid trafikplats Snekkersten söder om Helsingör och fortsätter ner via en ramp till den borrade tunneln under Öresund för att i Sverige ansluta till E4/E6/E20 i södra delen av Helsingborg.
Vägförbindelsen är 17,2 km lång, varav kust-till-kust-anslutningen består av 11 km borrad tunnel med två tunnelrör utformade för motorvägsstandard med två körfält och vägren.
Utformning järnvägsförbindelse
Danska Kystbanen ansluter via ny stationsdel vid Helsingörs station och passerar sundet genom två borrade tunnelrör för att ansluta till ny stationsdel vid Helsingborgs station och vidare mot till Maria station för anslutning mot Västkustbanan och vidare mot Skånebanan.
Järnvägsförbindelsen är 13,5 km lång, varav kust-till-kust-anslutningen består av 7,5 km borrad tunnel med två tunnelrör med ett järnvägsspår i vardera riktning.
Förändringar av trafiken
En ny fast vägförbindelse skulle öka vägtrafiken över Öresund via Helsingör–Helsingborg med 15.300 fordon/dygn och minska med 5.200 via Öresundsbron. Den skulle också innebära en omfördelning av vägtrafiken mellan Sverige och Danmark och en avlastning av E6 söder om Helsingborg.
Järnvägsförbindelsen mellan Helsingör och Helsingborg avlastar personresandet över Öresundsbron och på stråket mellan Helsingborg och Malmö.
|
Vägförbindelse |
Väg- och järnvägsförbindelse |
Antalet fordon via förbindelsen Helsingör-Helsingborg
Varav:
|
15.300 |
14.900 |
Överflyttning från färjetrafiken |
6.000 |
6.000 |
Överflyttning från Öresundsbron |
5.200 |
5.400 |
Tillkommande trafik |
4.100 |
3.500 |
Antalet passagerare kollektivtrafik via förbindelsen Helsingborg-Helsingborg
Varav:
|
8.100 |
19.300 |
Överflyttning från färjetrafiken
|
-500* |
8.600 |
Överflyttning från Öresundsbron
|
-600* |
3.600 |
Tillkommande trafik |
n/a |
7.100 |
*En ren vägförbindelse minskar kollektivtrafikresandet över Öresund med 1100 resor per dag.
Samhällsekonomi
De övergripande slutsatserna från de danska och svenska samhällsekonomiska analyserna visar att en ren vägförbindelse är samhällsekonomiskt lönsam medan en kombinerad förbindelse för väg och järnväg skulle kräva någon form av finansiellt tillskott.
- En vägförbindelse har en positiv nettonuvärdeskvot för samhället 0,28
- En kombinerad väg- och järnvägsförbindelse har en negativ nettonuvärdeskvot på nuvärde -0,24 för samhället.
Finansiering
Utgångspunkten för en ny fast förbindelse är brukarfinansiering. Liksom för andra brukarfinansierade infrastrukturprojekt antas det att förbindelsen ska återbetalas inom 40 år efter öppnandet.
Intäkterna från vägtrafiken kan finansiera en ren vägförbindelse. På 40 år genereras en vinst på 1,9-6,9 mdkr. Detta motsvarar en återbetalningsperiod på cirka 35 år.
En kombinerad väg- och järnvägsförbindelse kommer att kräva någon form av tillkommande finansiering på 15,7-20,1 mdkr om anslutningen ska återbetalas inom 40 år.
Den ekonomiska lönsamheten är beroende av huruvida intäkterna från användarna täcker investeringskostnaden samt löpande kostnader för drift och underhåll.