Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Om projektet

Behöver vi en ny stambana för höghastighetståg?

Sverige växer. År 2028 förväntas vi vara över elva miljoner svenskar, 2051 passerar vi tolv miljoner. I takt med att vi blir fler och städerna växer ökar också behovet av gröna, hållbara och smidiga trafiklösningar. I dagens Sverige ökar antalet tågresor stadigt från år till år. Sedan 1990-talet har persontrafiken nästan fördubblats och i år går mer än 1 500 000 tåg på Sveriges järnvägar. Det är en positiv utveckling, men det ställer också stora krav på ett redan hårt ansatt system. De existerande stambanorna utformades på 1850-talet och trafikeras idag hårt av både person- och godstrafik. Kapaciteten på spåren är begränsad med lite tid för förebyggande underhållsarbete vilket gör systemet sårbart med förseningar som följd. För att Sverige ska kunna fortsätta växa och ha en modern, trygg och säker infrastruktur i framtiden har Trafikverket fått i uppdrag att planera för en utbyggnad av framtidens järnväg nu.

En ny generation järnväg
För att möta morgondagens resebehov planerar Trafikverket för nya dubbelspåriga stambanor för höghastighetståg med nya stambanor mellan Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg. Vi kallar det arbetet "En ny generation järnväg". Den nya järnvägen utgörs av flera olika sträckningar där tre är särskilt utpekade: Hässleholm-Lund, Järna-Linköping (Ostlänken) och Göteborg-Borås.