Lösningen som är framtagen är enligt de EU-direktiv i form av måttbestämmelser och säkerhetsregler som finns att förhålla sig till. Aspekter som påverkar lösningen är exempelvis plattformens nuvarande bredd, avstånd från plattformskant till föremål, beräknat antal personer på plattformen etc. Till följd av det regelverk för tillgänglighet och säkerhet på plattformar som råder finns ett minimått för avståndet mellan fasta föremål och perrongkant. Det gör att det exempelvis inte är tillåtet att bygga något som är bredare än 45 centimeter på perrongerna.
Vid användning av djupare väderskydd, exempelvis liknande busskurer, skulle plattformarna behöva byggas ut och göras bredare vilket inte är aktuellt då dagens plattformar med stor sannolikhet kommer att byggas om för den nya stationen och Varbergstunneln. De nya väderskydden kan dock återanvändas vilket gör det möjligt att erbjuda skydd på plattformarna under hela ombyggnadstiden och fram tills att den nya stationen är klar. För att tillgodose ett så gott skydd som möjligt är perrongerna försedda med fler skydd per perrong än tidigare.