Den nya motorvägsbrons olika delar
Motorvägsbron byggs om i två etapper. Den första etappen hösten 2018, den andra under perioden 2020-2022. Då kommer E6 att stängas av igen cirka två veckor.
Bro 1, den södra bron, bygger vi över de tillfälliga spåren som krävs för att vi ska kunna bygga fyrspåret där dagens spår ligger. När de tillfälliga spåren rivs kommer en gång-/cykelväg mellan Åkarp och Arlöv att byggas i samma läge.
Bro 2, den mellersta bron, byggs över de fyra nya spåren spår, där järnvägen går idag. Ombyggnad av bro 2 sker 2020-2022. Ny avstängning av E6 under denna period.
Bro 3, den norra bron, byggs över den nya infarten till Åkarp/påfarten till E6 norr. Idag ligger avfarten/påfarten för nära de kommande spårområdet.

De tre broarnas positioner. Trafikplats Alnarp före och efter brobygget.
Vad händer när bron skjuts på plats
Broarna har byggts vid sidan om vägen och järnvägen och är klara att skjutas på plats. I oktober skjuter vi bro 1 och 3 på plats, under 2021 byggs och skjuts bro 2 på plats.
Först förbereder vi marken genom att schakta bort jord och grus. Den del av E6 där bron ska skjutas in tas också bort. Det är ca 40 0000 kubikmeter mass som måste schaktas bort för att bron ska få plats. Vi bygger både bro 1 och bro 3 bredvid E6 innan de sen skjuts på plats.

Steg 1
Hela bron har gjutits på platsen – bottenplatta, sidorna och valvet. Längs sidorna har vi gjutit åtta betongklackar. Tack vare klackarna kan bron lyftas med kraftiga domkrafter på hjul. På så sätt kan bron skjutas framåt till sitt rätta läge.

Steg 2
Brobanan gjuts och ovanpå läggs stålbalkar som brons domkrafter ska rulla framåt på.

Steg 3
När bron ska skjutas på plats lyfts den först upp cirka 30 cm av de totalt 16 domkrafter längs sidorna av bron. Sen skjuts den långsamt fram i små steg med hjälp av andra domkrafter. Det tar ca 10–15 timmar att skjuta bron på plats.

Steg 4
När bron nått sitt slutläge sänks den ner igen. Domkrafterna tas bort och schaktarbetet för att återställa vägbanken och vägen börjar.