De tre broarna i nya trafikplats Alnarp
Trafikplats Alnarp byggs om i två etapper. Vid den första etappen, hösten 2018, byggdes bro 1 och 3.
Bro 1 går över de tillfälliga spåren som togs i drift augusti 2020. De krävs för att fyra nya spår ska kunna byggas i de gamla spårens läge. När de tillfälliga spåren rivs kommer en gång-/cykelväg mellan Åkarp och Arlöv att byggas i samma läge.
Bro 3 går över den nya infarten till Åkarp och nya påfarten till E6 norr. Avfarten/påfarten har flyttats cirka 30 meter norrut.
Läs mer om brobygget 2018 och avstängningen av E6/E20
Sista etappen – bron över nya spåren
Bro 2, den mellersta bron, byggs över de fyra nya spårens läge. Spåren byggs i stort sett i samma läge som de två gamla spåren, fast nedsänkt cirka fyra meter. Bygget av bron, intill motorvägen, startade hösten 2020. I april är bron klar och i maj skjuts den på plats vid så kallad lansering. Under rivningen av den gamla bron, lanseringen och återställningen av motorvägen kommer E6/E20 att stängas av under 18 dagar.
Så lanseras den sista bron i trafikplats Alnarp
Bron byggs strax öster om E6/E20, vid den gamla bron, i samma läge som de gamla spåren. Brokonstruktionen är färdig i april. 18 maj stängs motorvägen och den gamla bron rivs. Marken förbereds och när lanseringsbanan är färdigpreparerad lyfts bron några decimeter och skjuts framåt till det nya läget. Se beskrivning nedan.
När bron nått sitt rätta läge återfylls vägbanken vid brofästena och vägen återställs. Bron är tillräckligt bred för att i framtiden kunna klara tre+tre körfält. När bron är klar kan också bygget av de fyra nya spåren under påbörjas. Blå linjer i bilden.
Vad händer under lanseringen, när bron skjuts på plats?
Bron byggs vid sidan om vägen och blir klara att skjutas på plats i maj 2021. Först rivs den gamla bron och marken framför bron förbereds inför lanseringen. Betongpålar har slagits ner i marken och en stabil grundläggning för bron gjuts. Bron vägen cirka 8800 ton och är den tyngsta bron hittills som lanserats i Sverige.

Steg 1
Hela bron har gjutits på platsen – bottenplatta, sidorna och valvet. Längs sidorna har betongklackar gjutits. Tack vare klackarna kan bron lyftas med kraftiga domkrafter på hjul. På så sätt kan bron skjutas framåt till sitt rätta läge.

Steg 2
Lanseringsbanan, sträckan som bron ska flyttas, förbereds och ovanpå läggs stålbalkar som brons domkrafter ska rulla framåt på.

Steg 3
När bron ska lanseras, skjutas på plats, lyfts den först upp cirka 30 cm av domkrafterna längs sidorna av bron. Sen skjuts den långsamt fram i små etapper med hjälp av andra domkrafter.
Det tar drygt tio timmar att skjuta bron på plats.

Steg 4
När bron nått sitt slutläge sänks den ner igen. Domkrafterna tas bort och schaktarbetet för att återställa vägbanken och vägen börjar.