Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tunnelborrmaskinen som används för att borra tunnel för avloppsledning

Specialteknik när avloppsledning borras under järnvägen

En Citytunnelborrmaskin - fast ett par storlekar mindre - använder vi nu för att borra ett tätt rör under järnvägen vid trafikplats Alnarp. Röret ska användas för en stor avloppsledning som vi leder om i samband med fyrspårsbygget.

Borrmaskinen som används för att borra tunneln för röret är betydligt mindre än de som användes för Citytunneln i Malmö, men tekniken är i stort densamma. Längst fram på borrmaskinen finns en roterande borrkrona med skivor som river loss material som sedan finfördelas och pumpas ut ur borrmaskinen. Samtidigt som borrmaskinen tar sig framåt byggs ett tätt rör bakom av färdiga betongelelement.

Tunnelborrmaskinens borrkrona och de specialbyggda rörsegmenten av betong. 

En tät mikrotunnel

Borrmaskinen har en diameter på cirka 1,5 meter och röret som trycks in efter borrmaskinen har en innerdiameter på 1,2 meter. Tekniken kallas för ”microtunneling” och kan användas under grundvattennivån eftersom borrmaskinens mantel och röret som byggs samtidigt är helt täta.

Tunnelborrmaskinen fjärrstyrs av en operatör i ett kontrollrum ovan mark. Med hjälp av laserteknik ser operatören borrmaskinens läge och kan göra de justeringar som behövs. Borrmaskinen trycks framåt av hydraulkraft och allt eftersom borrmaskinen tar sig fram läggs rörsegment in bakom, på samma sätt som vid rörtryckning.

Tunnelborrmaskinen startklar i startgropen. 

Tunneln som borras kommer bli 57 meter lång och ligger på cirka tre meters djup. Borrningen startar i en startgrop med ett kraftigt mothåll för de hydrauliska domkrafterna som trycker maskinen framåt. På östra sidan om järnvägen har en mottagningsgrop byggts där borrmaskinen kommer ut om några veckor. Borrmaskinen kan som mest borra och bygga 10-12 meter tunnel per dygn.