Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Senare i höst ska den långa raden med borrade pålar utmed järnvägen i Hjärup vara klar.

Borrade pålar blir stödmur i Hjärup

Under sommaren borrar vi och gjuter pålar till stödmuren som ska göra det möjligt att bygga de nedsänkta spåren genom Hjärup. Två stora riggar borrar hålen där pålarna gjuts.

I augusti börjar vi bygga de nya spåren för den tillfälliga tågtrafiken. Bygget startar vid trafikplats Alnarp och lite senare i höst räknar vi med att spårbygget når fram till Hjärup. Då ska den långa raden med borrade pålar utmed järnvägen i Hjärup vara klar. Stödmuren av borrade pålar gör det möjligt att så småningom bygga de nedsänkta spåren.

En av riggarna som borrar pelarna till stödmuren i Hjärup. 

Bra metod där det är trång

På andra ställen utmed järnvägen går det att gräva och gjuta stödmurar i ett öppet schakt. Men vid stationen i Hjärup är det trångt om utrymmet mellan de tillfälliga spåren och platsen där de fyra nya spåren ska byggas, fyra meter under marknivån. För att skapa en stödmur borras istället 10-12 meter djupa hål med hjälp av en stor borrigg. Hålen fylls sedan med armering och betong. Raden av pålar kommer sedan att utgöra en stabil vägg, mellan jordmassorna och den nedsänkta järnvägen.

borrpelare-3-750.png

Tekniken med borrade pelare används ofta i stadsmiljöer där det är trångt. Metoden har tidigare använts bland annat när station Triangeln byggdes intill Sankt Johannes kyrka i Malmö.

Tre maskiner arbetar parallellt med att borra hål och cirka tio nya pelare gjuts varje dag. I november beräknas stödmuren av borrade pelare vara klar, då når spårbygget Hjärup. Ett år senare, augusti 2020 börjar tågen att rulla på de nya tillfälliga spåren.