Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Vid trafikplats Alnarp finns ett byggspår där slipers och räls lastas av.

I augusti börjar vi bygga nya spår

Om ett år ska de tillfälliga spåren genom Åkarp och Hjärup, och de nya spåren genom Arlöv, vara färdigbyggda. Då flyttas tågtrafiken från de gamla spåren så att vi kan börja bygga nytt. Redan nu i augusti kommer räls och slipers till spårbygget.

Andra helgen i augusti är en viktig deadline i fyrspårsbygget, då kommer den första leveransen med räls och slipers till de tillfälliga spåren. Det innebär att alla andra byggaktiviteter där spåren ska ligga måste vara klara; ledningsarbeten och markarbeten, men även betongarbeten på vissa platser där det är trångt och vi har svårt att komma till.

Rälsen och annat material till spårbygget körs in till arbetsplatsen via den växel som lades in tidigare i våras.
Rälsen och annat material till spårbygget körs in till arbetsplatsen via den växel som lades in tidigare i våras. 

Specialtåg för rälsen

Räls och slipers till spåren kommer på specialtåg som är långa nog för de 120 meter långa rälerna. Vissa av rälerna, som ska läggas genom Arlöv fram till söder om trafikplats Alnarp, är till och med så långa som 420 meter. Leveranserna är bokade sedan ett år tillbaka och kan inte ändras. Det finns endast två långrälståg i Sverige och den långa framförhållningen krävs för att sträckorna som dessa tåg ska köras måste planeras lång tid i förväg eftersom det påverkar annan godstrafik.

Spåren byggs norrut

Tåget med långrälsen kör in till arbetsplatsen söder om Åkarp via den växel som byggdes tidigare i våras. Där finns också ett byggspår där slipers och räls lastas av. De tillfälliga spåren byggs sedan norrut i etapper genom Åkarp och sedan Hjärup. Efter den första leveransen i mitten av augusti kommer ny räls och slipers de fyra efterföljande helgerna.

Vid trafikplats Alnarp finns ett byggspår där slipers och räls lastas av.
Vid trafikplats Alnarp finns ett byggspår där slipers och räls lastas av. 

Nya järnvägen färdig nästa år

När spåren är utlagd återstår mycket arbete. Rälerna ska svetsas ihop och riktas med en speciell spårriktarmaskin. Kontaktledningar ska monteras och teletekniken, elförsörjningen och signalsystemet ska installeras. Det är till exempel cirka 260 000 meter signalkabel som ska läggas.

Ett stort antal växlar ska också in på sträckan. En del växlar levereras färdigbyggda, andra byggs på plats där vi inte har tillfartsvägar eller plats nog att kunna leverera en förproducerad växel. Ett tjugotalet teknikhus, ska också levereras och monteras. Dessa kommer färdigbyggd från fabrik. Några av dem är för de tillfälliga spåren men de flesta är för de kommande permanenta spåren. En del material hoppas vi kunna återanvända när vi bygger spåren mellan Lund och Flackarp.

Bygget av de tillfälliga spåren i Åkarp och Hjärup pågår fram till våren 2020, därefter fortsätter vi med de nya spåren genom Arlöv och Burlövs station. Allt ska vara klart i augusti 2020.