Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kvinna i gula arbetskläder pekar mot stationsområdet och förklarar något för en besökare. I bakgrunden syns en rödvit husvagn med Trafikverkets logga på.

Karin Svensson, blockchef järnvägsarbeten, JV NCC/OHL, svarar på frågor om spårbygget.

Lyckad husvagnsturné med fyrspårsvagnen

Många påverkas när järnvägen mellan Malmö och Lund byggs ut. Intresset för projekt Lund-Arlöv, fyra spår är stort bland alllmänheten, vilket märks i projektets kommunikationskanaler. Som komplement har nu ”Fyrspårsvagnen” gjort entré för möten.

I förra veckan rullade den ut på en tredagarsturné, som blev både välbesökt och uppskattad av allmänheten.
Syftet  var att informera om byggarbetet, sätta fokus på det färdiga fyrspåret och ge allmänheten en chans att ställa frågor. Projektet har tidigare arrangerat informationspromenader två gånger per år som har varit omtyckta av boende i Hjärup, Åkarp och Arlöv. Att i stället stå på en och samma plats med husvagnen, under en längre tid, gjordes med förhoppningen om att nå fler – inte bara boende i orterna utan även resenärer. Och satsningen blev lyckad. Drygt 300 personer besökte fyrspårsvagnen, vilket kan jämföras med de cirka 170 personer som deltog i informationspromenaderna.
– Vi har svarat på väldigt många frågor och haft många bra samtal som också fungerar som input till oss som arbetar med fyrspårsutbyggnaden. Allmänhetens frågor gör oss bättre, menar projektchefen Jens-Peter Eisenschmidt.  

Fyra besökare sitter inuti husvagnen och tittar i sina mobiler. Kommunikatör i gula kläder visar hur vr-glasögonen fungerar.
Nelly Moberg, Ulrica Enström, Jonas Sundberg och Mattias Carlberg pendlar alla till sina jobb i Arlöv. De var nyfikna på hur Burlövs station ska bli och tog en titt på den i vr-glasögonen. Foto: Eva Oskarsson

Hög kunskap bland allmänheten

”Fyrspårsvagnen” användes denna gång under tre dagar och ställdes upp vid stationsområdena i Hjärup, Arlöv och Åkarp. Mellan klockan 12-18 bemannades den med olika representanter från projektet och från de båda kommunerna mellan Malmö och Lund, Burlöv och Staffanstorps kommun. Projektchefen Jens-Peter Eisenschmidt var själv på plats under delar av turnén.
– Det är verkligen roligt att se både hur hög kunskapen är och hur stort intresset är från allmänheten. Det kom flera detaljfrågor som inte jag kunde svara på, tur att vi var några stycken på plats från de olika delprojekten, så någon kollega fick ta över, säger Jens-Peter Eisenschmidt och skrattar.

Tre personer står på en gräsmatta och pratar med tre personer i gula arbetskläder. I bakgrunden syns en rödvit husvagn med Trafikverkets logga på.
5. Första besökarna i Hjärup anländer, här mottagna av Malin Jönsson, entreprenadingenjör JV NCC/OHL, Jens-Peter Eisenschmidt, projektchef Trafikverket och Örjan Bergh, kommunikatör.  

"Känns lite mer värt att gå omvägarna nu"

Många av besökarna hade sett annonseringen om evenemanget, men även förbipasserande fångades upp – kanske mest tack vare ett stort orange tält och angenäm lukt från kaffekokare och grill. Men förutom grillad korv bjöds det på visning av de färdiga stationerna i VR-glasögon som besökarna också kunde ta med sig hem. En av de som tog en titt in i framtiden var Nelly Moberg. Hon bor i Malmö och pendlar till sitt jobb i Arlöv och var därför särskilt nyfiken på Burlövs station.
– Nu blev jag lite snurrig av VR-glasögonen, men jag tycker det ser riktigt fint ut. Det känns lite mer värt att gå omvägarna till tågen nu, säger hon.

Äldre man tittar i vr-glasögon. I förgrunden syns en man i gula arbetskläder.
Alla som ville fick titta på framtida stationerna i vr-glasögon.Foto: Ida Eriksson

Husvagnen stannar i projektet

Just de många temporära omledningar av gång- och cykeltrafik var något som flera hade frågor om, liksom belysning, spårbygget och hur de färdiga stationerna ska bli. En besökare hade även en fråga om den rödvita husvagnen med Trafikverkets logga på.
– Får jag köpa den när ni är färdiga här, försökte hon.
Men nej, fyrspårsvagnen lämnar inte projekt Lund-Arlöv, fyra spår än på ett tag.
– Vi vill använda den i framtiden också, vi funderar på att rulla ut den på platser där vi ska starta upp särskilt störande arbete, för att förebygga med information och på det sättet skapa en högra acceptans för vårt arbete och störningarna, avslutar Eva Oskarsson.