Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Pågatåg passerar på järnvägsbro över Höje å.

Miljödom och klartecken för fyraspårsbygge mellan Lund och Flackarp

Mark- och miljödomstolen ger Trafikverket tillstånd att bygga en järnvägsbro inom Höje ås vattenområde, vilket är en förutsättning för utbyggnaden av järnvägen mellan Lund och Flackarp från två till fyra spår.

Där Södra stambanan passerar över Höje å kommer Trafikverket att bygga en ny järnvägsbro, bredvid den gamla bron som finns där idag. För att kunna bygga den nya bron måste ett arbetsområde etableras inom Höje ås vattenområde.

Domen från Mark- och miljödomstolen ger Trafikverket rätt att inom vattenområdet gräva och fylla ut massor för att bygga brofästen, och leda bort grundvatten. För att kunna bygga bron kommer Trafikverket också att behöva bygga en tillfällig arbetsplattform vid Höje å.

– Domen är en viktig pusselbit för att Trafikverkets ska kunna påbörja arbetet med fyra spår på sträckan Lund-Flackarp. Nästa steg i processen är att skriva kontrakt med en entreprenör. Planen är att starta bygget under 2020, säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverkets projektchef för Lund-Arlöv, fyra spår.

I domen ges också dispens från artskyddsförordningen eftersom bygget kommer att påverka den skyddade växten Klintsnyltrot som växer vid järnvägen. I Mark- och miljödomstolens beslut finns krav på särskilda åtgärder för att skydda beståndet av Klintsnyltrot.

Läs mer i domen från Mark- och miljödomstolen