Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Under arbetet med att montera bryggorna var kontaktledningarna på spåren spänningslösa. Bryggorna lyftes på plats och passades in av en kran.

Nya spårens kontaktledningsbryggor på plats

Under några helger i juni var tågtrafiken helt eller delvis avstängd vissa tider för att vi skulle kunna arbeta säkert i och vid spåren mellan Lund och Arlöv. Vi monterade bland annat bryggor till de nya spårens kontaktledningar.

Ett tjugotal bryggor för kontaktledningarna till de nya spåren är nu på plats vid Burlövs station och läng spåren genom Arlöv. Arbetena i spåren under de tågfria tiderna var noga förberedda för att inte riskera att något oförutsett skulle stoppa arbetet. Rätt personal och rätt utrustning fanns på plats, och själva  bryggorna var redan ihopsatta en bit från spåren. De monterades sedan på de kontaktledningsstolpar som vi satte upp tidigare i vår på båda sidor av de nya spåren. 

Vädret en osäkerhetsfaktor

Oavsett hur väl förberedd man är kan vädret ställa till det. Det som kan hindra arbetet är framförallt åska men även stark vind. Blåser det för mycket är det för riskfyllt att lyfta bryggorna. Åskar det går det överhuvudtaget inte att genomföra arbetet eftersom hela anläggningen kan bli strömförande om åskan slår ner.

Men det var bra vädret alla helger och arbetet gick som planerat. Arbetet med att montera kontaktledningsbryggor återupptas igen i augusti.

Montör skruvar fast en kontaktledningsbrygga på en stolpe.
Under arbetet med att montera bryggorna var kontaktledningarna på spåren spänningslösa. Bryggorna lyftes på plats och passades in av en kran och monteras sedan fast med bultar. Därefter monteras utrustning till kontaktledningen och elförsörjning.