Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Två unga män i skyddskläder jobbar intill en stolpe. I bakgrunden swischar ett tåg förbi.

Stora kabelarbeten stoppar tågtrafiken mellan Malmö och Lund

Flera stora kabelarbeten stoppar tågtrafiken mellan Malmö och Lund under två nätter, 30 november och 1 december. Arbetena är en del i förberedelserna inför nästa års inkoppling till tillfälliga spår på sträckan.

– Det här är viktiga arbeten som måste göras nu, för att vi ska kunna flytta över tågtrafiken i augusti nästa år. Det är ett stort pussel som ska läggas, men varje bit tar oss närmare fyra spår, säger Thomas Hallgren, biträdande projektchef Lund-Arlöv, fyra spår.

Stängs av 20 timmar

Tågtrafiken mellan Malmö och Lund är stängd från klockan 23 på lördag 29 november till klockan 09 på söndag och från klockan 19 på söndag 30 november till klockan 05 på måndag. Under 20 timmar kommer flera komplicerade arbeten göras längs sträckan. 

Tågtrafikens "kroppspulsåder" byts ut

I Åkarp byts det som kan beskrivas som tågtrafikens ”kroppspulsåder” ut, en mellanortskabel, MOK-kabel som den brukar förkortas. Den nuvarande MOK- kabeln är en gammal och skör variant från 1940-talet, som nu ersätts med en ny, modern och mer slitstark. Arbetet kommer att minska riskerna för störningar i tågtrafiken. Totalt rör det sig om 2200 meter kabel som ska skarvas in på flera ställen längs järnvägen mellan Flackarp och Arlöv.

Två yngre män i arbetskläder står och jobbar med kablar vid en stolpe. I bakgrunden swischar ett tåg förbi.
Simon Löfman och Dennis Ullgren förbereder belysning inför helgens arbeten nattetid. Foto: Ida Eriksson

Fler passar på

Under den 20 timmar långa avstängningen ska vi också sätta upp kontaktledningsstolpar, gräva ned fundament och dra kablar under järnvägen. Arbetet pågår på flera ställen längs sträckan under helgen. Trafikverkets underhållsentreprenör kommer också att, under trafikstoppet, passa på att köra med spårriktningsmaskin och besiktiga växlar. 

Tillfälliga spår medan nya byggs

Ränna med tunna kablar. Ovanför syns makadam.
Flera stora kabelarbeten görs i helgen.  

För projekt Lund-Arlöv, fyra spår, som kommer att öka kapacitet och punktlighet på järnvägen, är helgens arbeten ett stort och viktigt steg i förberedelserna inför inkopplingen till tillfälliga spår i augusti 2020. De tillfälliga spåren ska sedan trafikeras i två år, medan vi bygger de fyra nya spåren som beräknas vara i full drift 2024.
– Arbetena vi gör i helgen är komplicerade och vi har bara 20 timmar på oss.  Runt 50 personer jobbar tillsammans under nätterna och alla måste göra sin del i kedjan. Men vi kommer klara det, säger Thomas Hallgren.

I Skånetrafikens kanaler hittar du information om ersättningstrafik.