Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kontaktledningsstolpar och järnvägsmaterial vid Burlövs station

Vi hjälper till i återställandet av järnvägen i Hässleholm

Tågtrafiken förbi Hässleholm är nu igång efter storbranden förra veckan. Flera hundra meter järnväg har återställts på knappt en vecka. Att snabbt få nytt material var avgörande och projekt Lund-Arlöv hjälpte till med bland annat kontaktledningsbryggor.

Branden i Hässleholm orsakade stora skador på en av landets främsta järnvägsknutar. För oss i Projekt Lund-Arlöv, fyra spår var det en självklarhet att hjälpa till. Vi har därför bidragit med två långa kontaktledningsbryggor med stolpar, strävor och ledningsmaterial.

– När något sådan här inträffar har vi som tradition inom Trafikverket att alla ställer upp och det är självklart att vi hjälper till när vi kan. Det viktigaste är att få i gång tågtrafiken, allt annat löser vi eftersom, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektchef. 

Kontaktledningar, signalkablar, räls och annan utrustning skadades vid branden i Hässleholm.
Branden i ett godsmagasin i Hässleholm vållade stora skador på järnvägen. Bland annat rasade en kontaktledningsbrygga ner. Foto: Ola Malmberg/Trafikverket

Påverkar inte arbetet med Lund-Arlöv

Överlåtandet av materialet påverkar inte fyrspårsprojektets tidplan. Vi hinner få nytt material av leverantören innan det var tänkt att användas i bygget.

– Det här är material som vi haft på lager för senare bruk, säger Jens-Peter Eisenschmidt.

Från 24 augusti var samtliga avstängda sträckor genom Hässleholm öppna för trafik igen. 

Läs mer om branden och återuppbyggandet av järnvägen