Nya järnvägsbron över 108:an blir tillfällig byggväg Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Jens-Peter Eisenschmidt Projektledare Tel: 010-123 67 51 Eva Oskarsson Kommunikationsansvarig Tel: 010-123 71 48 Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Järnvägsbron över väg 108 är färdiggjuten men det dröjer ett par år innan tågen susar fram över bron. Fram till dess kommer bron att vara en viktig transportled för material när spåren in mot Klostergården i Lund byggs. Den nybyggda bron, till vänster om den gamla, blir en viktig transportväg i det fortsatta spårbygget. Den nya järnvägsbron över väg 108, söder om Lund, är nu färdiggjuten. Den är i stort sett en kopia av den gamla bron intill, cirka 25 meter lång och nästan 12 meter bred. Vid bron ska vi nu fylla på med stenmaterial upp till brofästena. På bron byggs senare de två nya spåren som ska kopplas ihop med järnvägen norrut mot Lund och söderut mot Malmö. Den inkopplingen är planerad till augusti 2022. Lastbilar på bron istället för genom Lund Innan vi bygger spåren på bron kommer den att vara en viktig transportväg för material och massor som ska användas när spåren in till Lund och Klostergården byggs, och för bygget av bron över Höje å. Genom att köra en del material med lastbil över bron blir de tunga transporterna färre och kortare genom Lund. Även bron över Höje å, som är klar till nästa sommar, kommer att användas för transporter av material till spårbygget i Lund.