Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ny järnvägsbro i betong bredvid en annan bro med järnvägsspår.

Nya järnvägsbron över 108:an blir tillfällig byggväg

Järnvägsbron över väg 108 är färdiggjuten men det dröjer ett par år innan tågen susar fram över bron. Fram till dess kommer bron att vara en viktig transportled för material när spåren in mot Klostergården i Lund byggs.

Den nybyggda bron, till vänster om den gamla, blir en viktig transportväg i det fortsatta spårbygget. 

Den nya järnvägsbron över väg 108, söder om Lund, är nu färdiggjuten. Den är i stort sett en kopia av den gamla bron intill, cirka 25 meter lång och nästan 12 meter bred. Vid bron ska vi nu fylla på med stenmaterial upp till brofästena. På bron byggs senare de två nya spåren som ska kopplas ihop med järnvägen norrut mot Lund och söderut mot Malmö. Den inkopplingen är planerad till augusti 2022.

Lastbilar på bron istället för genom Lund

Innan vi bygger spåren på bron kommer den att vara en viktig transportväg för material och massor som ska användas när spåren in till Lund och Klostergården byggs, och för bygget av bron över Höje å. Genom att köra en del material med lastbil över bron blir de tunga transporterna färre och kortare genom Lund.

Även bron över Höje å, som är klar till nästa sommar, kommer att användas för transporter av material till spårbygget i Lund.