Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Flygbild över Arlövs bangård

Här på Arlövs bangård byggs nya kopplingen mellan de nya spåren och Lommabanan.

Nu bygger vi nya kopplingen till Lommabanan

I början av maj stängs Lommabanan då Trafikverket bygger för att öka kapaciteten på banan. Avstängningen är väl synkad med Fyrspårsbygget som under tiden bygger om Arlövs bangård och den nya kopplingen till Lommabanan som öppnar i augusti.

– Projekten går hand i hand trafikmässigt, så under avstängningen arbetar vi samtidigt med att bygga om Arlövs bangård, vilket är avgörande för att fyrspårsprojektet kan bygga vidare, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare vid Trafikverket.

För att kunna bygga nya mötesspår i Stävie, mellan Furulund och Flädie, måste Lommabanan stängas från 4 maj till 23 augusti. Avstängningen är planerad sedan lång tid och sker i tätt samarbete med Fyrspårsbygget. Allt för att resenärer och närboende ska påverkas så lite som möjligt. Under trafikstoppet på Lommabanan byggs den nya kopplingen till Södra stambanan på Arlövs bangård. Den ska vara klar för när trafiken mellan Malmö och Lund stoppas i augusti, då vissa tåg leds om till Lommabanan.

Pågatågstrafik från Furulund och Lomma i december.

Tågpendling från Lomma och Furulund

I slutet av året öppnar Lommabanan för persontågstrafik, en viktig milstolpe för utvecklingen av pendlingstrafiken i Skåne. Från december kan Furulundsborna ta sig till Malmö på cirka 17 minuter. För Lommaborna kommer resan till Malmö ta cirka 7 minuter. Inledningsvis kommer Lommabanan att trafikeras med ett persontåg i timmen i vardera riktningen, under ett par timmar på morgon och kväll hoppas vi kunna trafikera med halvtimmestrafik.