Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Flygbild över Åkerlund och Rausings väg och järnvägen in mot Lund.

Nu startar fyrspårsbygget mellan Flackarp och Lund

Trafikverkets har nu gett entreprenören NCC/OHL uppdrag att bygga fyra spår från Flackarp in till Klostergård i Lund. Bygget startar redan nu i april med arbeten vid väg 108 och Höje å. Senare startar också arbetet med stationen vid Klostergården.

I slutet av mars fick Fyrspåret Malmö-Lund det efterlängtade byggstartsbeslutet från regeringen. Uppdraget att bygga på sträckan Flackarp-Lund gick till NCC och det spanska byggbolaget OHL, samma entreprenör som nu bygger spår och stationer genom Arlöv, Åkarp och Hjärup.

– Det har varit ett gemensamt mål sedan byggstarten 2017, att hitta en lösning för att tillsammans med NCC/OHL också bygga delen mellan Flackarp och Lund inom Fyrspårsprojektet. Att vi kan bygga klart hela sträckan Malmö och Lund i ett gemensamt projekt sparar värdefull tid och pengar, säger Trafikverkets projektledare, Jens-Peter Eisenschmidt.

Byggstart i april

Redan nästa vecka tas buskar och träd bort väster om spåren, från Åkerlund och Rausings väg ner till Höje å. Senare i vår startar också förberedelserna inför bygget av den nya järnvägsbron över Höje å. En ny järnvägsbro ska byggas över väg 108, och där startar också arbetet i början av april. Till att börja med slås stålplank, så kallade spont, ner vid den befintliga järnvägsbron.

Hoje-aa-750-350.pngNuvarande järnvägsbron över Höje å. En ny bro ska byggas intill, på den västra sidan.

På uppdrag av Lunds kommun bygger Trafikverket även en järnvägsbro strax norr om Höje å. Bron byggs över ett nytt framtida kollektivtrafikstråk som Lunds kommun planerar.

Stationsbygge senare i höst

Sedan början av året pågår förberedande arbete vid platsen för Klostergårdens station. Det är ledningar som måste flyttas innan stationsbygget kan starta.

Klostergårdens station i Lund blir en helt ny station för Pågatågstrafik med 250 meter långa perronger. En ny tunnel för gång- och cykeltrafik byggs under spåren och stationen, i höjd med Nordanväg och Maskinvägen. Bygget av själva stationen startar till hösten.

Södra stambanan mellan Malmö och Lund är en av de mest trafikerade järnvägssträckorna i hela Sverige. Utbyggnaden kommer minska antalet trafikstörningar och göra det möjligt att köra fler tåg på sträckan i framtiden. Hela projektet beräknas vara färdigt 2024.