Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

En del av en betongkonstruktion där flera gröna domkrafter står på rad. Varje domkraft  står på en vagn med stålrullar undertill, som rullskridskor.

Rekordlyft med domkrafter på rullskridskor i trafikplats Alnarp

Det är ett rekordlyft på gång när motorvägsbron skjuts på plats i trafikplats Alnarp, strax norr om Malmö i maj. Aldrig tidigare har en så tung betongbro lyfts och skjutits in i en vägbank. Men med 40 domkrafter och noggrann planering ska det gå vägen.

– Bron väger 8800 ton och det blir Sveriges hittills tyngsta lyft i samband med en brolansering, säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverkets projektledare för Fyrspårsbygget.

Den nya motorvägsbron som ska skjutas på plats är en imponerande och stadig pjäs. Men så ska den också bära 55 000 fordon som dagligen passerar genom trafikplats Alnarp. Och den byggs för att hålla i drygt 100 år.

Bro över fyra nya spår

För att kunna bygga de fyra nya spåren mellan Arlöv och Lund måste spårområdet breddas och, på en del av sträckan, grävas ner 4-6 meter. I Trafikplats Alnarp korsar E6 och Södra stambanan varandra. Den gamla bron över spåren är från 60-talet och en ny bro krävs när spårområdet breddas. Den nya bron gör det också möjligt att i framtiden bredda E6 till sex körfält.

Byggarbetsplats med en stor betongbro mitt i bilden. Till vänster järnvägsspår som går genom tunnel under motorväg. I bakgrunden bilar och lastbilar som passerar på en motorväg.
13 maj stängs E6 vid trafikplats Alnarp och några dagar senare är det dags att lyfta och skjuta den nya motorvägsbron på plats.Foto: NCC/Trafikverket

Beprövad teknik och planering

En grön domkraft som står på en röd vagn med stålrullar undertill, som rullskridskor.
Varje domkraft har en lyftkraft på 500 ton och de står på kraftiga "rullskridskor" som gör att hela bron kan rulla framåt.Foto: NCC/Trafikverket

Tekniken att lyfta och rulla stora och tunga konstruktioner är välbeprövad och har använts under många år. På byggspråk kallas metoden lansering. Det som är en utmaning denna gång är storleken och tyngden. Men entreprenören Tunga Lyft, som ska utföra lyftet och flytten, har erfarenhet. Deras utrustning togs fram inför bygget av Öresundsbron för att kunna hantera brodelarna som kom till Malmö hamn från Spanien. De lanserade också de två mindre broarna i trafikplats Alnarp hösten 2018. Denna gång måste lyftkapaciteten mer än fördubblas för att kunna lyfta bron på närmare 9000 ton.

Maxfart: 9 meter/timmen

Vid varje brofäste har betongkonstruktionen klackar som sticker ut. Under klackarna placeras ett 15-tal domkrafter på varje sida om bron. De 30 domkrafterna har en sammanlagd lyftkraft på nästan 13 000 ton. Varje domkraft står på en vagn med kraftiga stålhjul, nästan som mycket kraftiga rullskridskor. På några av rullskridskorna finns också snedställda domkrafterna som tar tag i mothåll och trycker bron framåt.

Fakta om bron och lanseringen

Vikt: 8 800 ton
(Motsvarar ca 1 470 vuxna afrikanska elefanthannar eller 4 000 Volvo V70)
Bredd: 28,6 m
Längd: 27,8 m
Höjd: ca 12 m
Antal domkrafter:
30 lyfter och 10 skjuter på
Sträcka: Bron ska rulla 56 m

Det är ingen svindlande hastighet som bron förflyttar sig med. Domkrafterna som trycker framåt kan flytta bron cirka 90 centimeter i taget och maxfarten blir cirka 9 meter i timmen. Bron ska flyttas 66 meter och lyftföretaget räknar med att det tar närmare tio timmar innan den nått sitt slutläge.

Följ oss i sociala medier

Dessvärre blir det inte en utsiktsplats som vid det förra brolyftet. Den rådande pandemin gör det omöjligt att samla många människor på en plats. Brons läge, mellan motorvägen och de tillfälliga spåren, gör den också svår att se från en plats utanför arbetsområdet.

Vi kommer att rapportera från broarbetet under hela avstängningen, både på Facebook och på Instagram. Följ oss så missar du inget.