Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Betongbro med ett grönt stålskelett som sträcker sig över hela bron och ner på sidorna. Under bron byggs järnvägsspår och plattformar.

Nu bygger vi plattformarna på Hjärups station

Nu har vi börjat montera glasskivor i det stora gröna vindskyddet av stål på Stationsbron. I höstas började vi att bygga stationens plattformar och lägga plattor.

Det är ett riktigt hantverk att få till ett bra underlag så att inte plattorna sätter sig senare. Efter att plattorna är på plats monteras väderskydden. Själva fundamenten till belysning, stationsskyltar och väderskydd är redan på plats. På väggarna blir det betong- och plåtsektioner med ljudabsorbenter som ger en bättre ljudmiljö.

Plattorna berättar

Plattorna fyller fler funktioner. Det ska vara snyggt och dekorativt, men plattorna signalerar också var du befinner dig, ett bra hjälpmedel för den med nedsatt syn. De randiga plattorna signalerar att du går längs med plattformen. Sen kommer en rad med plattor i skarp kontrast, följt av plattor med runda bulor. De betyder stopp. Passerar du dem så går du mot spåret eller en kant.

Närbild på ett grönt stålskelett med partier av genomskinligt plastglas med små gröna prickar.
Glaset på stationens vindskydd är gjort av polykarbonat som påminner om vanligt glas. 

Fyra spår på plats i Hjärup

Vi har också byggt och riktat spår genom Hjärup och ner till norra Åkarp. I december monteras glaset i den gröna stålkonstruktionen på stationsbron. Den kommer att fungera både som vindskydd och trapphus. Glaset är gjort av polykarbonat, en transparent termoplast som påminner om vanligt glas, fast mer stöttåligt.