Efter att ha undersökt förutsättningarna att anlägga en gång- och cykelväg längs den statliga vägen 1500/1022 har Trafikverket i ett tidigt skede, efter samråd med Länsstyrelsen, Region Skåne, Ystad och Simrishamns kommuner gått vidare med en dragning längs de statliga vägarna 1022 och 1500. Placering på norra sidan av vägen har samråtts med Länsstyrelsen i ett tidigt skede, på grund av det lagstadgade naturskydd som finns söder om vägen i form av Natura 2000 och naturreservat. Trafikverkets bedömning, efter dialog med Länsstyrelsen, Regionen och kommunerna är att det inte är möjligt att få tillstånd för intrång i naturskyddade områden i tillräcklig utsträckning för att anlägga gång- och cykelvägen söder om vägen. Det är även fördelaktigt med en dragning längs den norra sidan av vägen då där finns färre anslutande vägar och färre hus i nära anslutning till vägen.
Trafikverket har även inom ramarna för projektet undersökt möjligheten att låta gång- och cykelvägen byta sida med dragning på södra sidan för vissa avgränsade partier. Utredningen visade att det inte är trafiksäkert att göra sidbyten under kortare sträckor. Den norra sidan har ungefär 20 färre utfarter än den södra sidan. Om vägen skulle dras på den södra sidan skulle det innebära att cyklister och fotgängare sommartid måste korsa höga trafikflöden från anslutande vägar och utfarter vid varje målpunkt på södra sidan. Enligt nuvarande förslag behöver cyklister och fotgängare endast korsa höga flöden från anslutande vägar på södra sidan i de fall där de tar sig till en målpunkt på södra sidan väg 1500/1022.
Tillgänglighet till målpunkter längs med Hammar-Skillinge förbättras för både närboende och besökare, i och med att målpunkterna blir naturliga rastplatser längs den nya gång - och cykelvägen. Den planerade dragningen tillgängliggör även målpunkter för rekreation och friluftsliv på norra sidan så som Mälarhusen Stugby, Skillinge teater och Kåsebergaodlingen. Den nya vägen främjar hållbara transporter, ökad rörlighet och framkomlighet. Turistnäringen bedöms också få positiva effekter av förändringen samtidigt som näringslivets transporter och förutsättningar inte påverkas negativt.
Då gång- och cykelvägen måste vara hårdgjord enligt kriterierna för den nationella turistcykelled som Sydkustleden är en del av är det heller inte aktuellt att använda befintliga grusade gång- och cykelvägar.