Vägutredning samt tillhörande godkända miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) för delen Bjärlöv–Broby finns under rubriken "Dokument".
Med hjälp av planläggningsbeskrivning får du information om hur projektet kommer att planläggas, när du kan påverka samt vilka beslut som kommer att fattas, planläggningsbeskrivningen finns publicerad under rubriken "Korta fakta" längre ner på sidan.
Vad har hänt?
Vald vägkorridor
Trafikverket valde lokaliseringsalternativ för vägkorridor 2013-11-29 och beslutade sig därmed för hur man ska arbeta vidare med vägplanen. Ställningstagandet med tillhörande bilagor finns under rubriken "Dokument". Bilaga 5 består av en översiktskarta som visar den vägkorridor inom vilken den nya vägen kommer att detaljprojekteras.
- Ny väg planeras från cirkulationsplatsen, väg 19/118, i Bjärlöv och längs med befintlig väg till strax söder om järnvägsviadukten.
- Därefter går vägen i ny sträckning längs den nedlagda järnvägen till strax söder om Hanaskog där den passerar järnväg i plan.
- Mellan Hanaskog och Knislinge rustas befintlig väg upp till föreslagen målstandard.
- Norr om Knislinge förbättras vägen i befintlig sträckning upp till Broby.
Genom Hanaskog och Knislinge görs avsteg från målstandarden. Dels för att finansiering saknas och dels för att konsekvenserna av hastigheten 100 km/h inte är rimlig i tätorterna. Åtgärderna i tätorerna kommer att utredas. Det fortsatta arbetet får utvisa mer exakt var mitträcket ska avslutas, vilka tätorts- och korsningsåtgärder som ska göras.
Naturvärdesinventeringar
En naturvärdesinventering genomfördes under sommaren 2014. Naturvärdesinventeringen finns att läsa under "Dokument". En detaljerad Naturvärdesinventering för Natura 2000-området Matsalycke genomfördes under 2015 och denna finns också att läsa under "Dokument".
Arkeologi
Sträckan Bjärlöv–Broby anses vara ett arkeologiskt och kulturhistoriskt intressant område. Statens Historiska Muséer arbetar med flera arkeologiska utredningar på sträckan, på uppdrag av Trafikverket.