Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Två nya broar på plats i Ödåkra

Det nya dubbelspåret mellan Ängelholm och Helsingborgsstationen Maria kräver en rad åtgärder längs vägen, inte minst nya broar. Nu finns två nya broar på plats i och utanför Ödåkra.

Västkustbanan mellan Malmö och Göteborg är hårt belastad. Därför dubblar Trafikverket spåren mellan Ängelholm och Maria station i norra Helsingborg.

I samband med utbyggnaden behövs ett antal nya broar. En del av dem ersätter broar som är byggda för enkelspår. Andra ersätter plankorsningar, vilket gör att trafikanter framöver kan korsa järnvägen på ett säkrare sätt.

– Totalt bygger vi 22 nya broar och bygger om ytterligare en, säger Dragan Petrovic, projektledare på Trafikverket.

Flera broar klara

Flera av de nya broarna skjuts på plats under det tågstopp som pågått sedan september och håller på fram till den 14 november.

– Vi har byggt klart fem broar. Fyra av dem kommer att tas i bruk här efter tågstoppet. Och så har vi påbörjat några fler vid sidan av, samt över järnvägen, säger Dragan Petrovic.

Ödåkra är en av de orter som får flera nya järnvägsbroar till följd av dubbelspåret. Att bygga järnvägsbroar vid sidan av spåret är ett vanligt förfarande eftersom det minimerar störningarna i järnvägstrafiken. Först när en bro är klar lanseras den, vilket betyder att den flyttas på plats genom att skjutas in på två balkar, med hjälp av domkrafter. Den 9 oktober sköts bron vid Ängavångsgatan på plats.

– Det gick jättebra. Den lanserades under kort tid och gled in smidigt. Det tog en och en halv timme, säger Dragan Petrovic.

Flöjavägen får ny dragning

Nu har spår lagts på bron och det som återstår är att justera spåret så att det blir körbart. Man ska också bygga vägen under bron.

– Spåret tas i drift vecka 46 men gatan under kommer inte att vara färdig då, säger Dragan Petrovic.

Förutom bron vid Ängavångsgatan har flera andra broar blivit klara under tågstoppet. I slutet av september lanserades bron vid Sibirien i Ängelholm och i september sköts en ny plattramsbro på plats vid Flöjavägen, mellan Ödåkra och Kattarp. Den bron ersätter plankorsningen på Flöjavägen men har placerats något norr om tidigare plankorsning. I samband med det får Flöjavägen en ny sträckning för att passas in efter bron.

– Allt gick bra och den är nu iordningställd för tåg, säger Henrik Andersson, produktionschef på Skanska.

Pålar stärker marken

Bron kommer att tas i bruk när tågstoppet är över i mitten av november. Då öppnar också vägen under Flöjavägen.

Utöver detta görs ett påldäck vid Flöjens våtmark.

– Vi har satt pålar och ska göra ett påldäck för att stärka markförhållandena söder om Flöjavägen, säger Dragan Petrovic.

Arbetet har i allmänhet flutit på bra så här långt och tidsplanen ser ut att hålla.

 – För broarna är det vi har gjort under tågstoppet en milstolpe, säger Dragan Petrovic.