Denna nyhet är äldre än 6 månader Basprognos och järnvägsplan är skilda saker Dela Kontakta oss Facebook Google LinkedIn Twitter Projektchef Bo Larsson 010-124 15 01 Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8-16.30. Vi har öppet dygnet runt för akuta fel, trafikinformation och störningar. Tel: 0771-921 921 Ulf Angberg Kommunikationsansvarig Tel: 070-2242192 Tel: 010-1238568 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: I ett pressmeddelande den 29 april ställdes siffror i Trafikverkets basprognos mot siffror ur Västlänkens järnvägsplan. Här hittar du vår kommentar. När Västlänken öppnar för trafik, kan antalet tåg öka i järnvägssystemet. Siffrorna i basprognosen beskriver en tänkt trafik 2030 utifrån den trafikpolitik och den infrastruktur som är beslutad idag. Uppgifterna i basprognosen är inte nya, utan publicerade och kända sedan flera år. De beskriver inte vad som blir möjligt genom Västlänken. Det gör däremot järnvägsplanen. Den tar höjd för fler tåg, eftersom Västlänken är dimensionerad för kommande utbyggnader i det omgivande järnvägsnätet. Att jämföra siffror i Trafikverkets basprognos mot siffror ur Västlänkens järnvägsplan är därmed att jämföra äpplen med päron. Järnvägen byggs ut i steg. Ett betydelsefullt språng var dubbelspåret mellan Trollhättan och Göteborg, som stod klart i december 2012. I ett slag ökade möjligheterna att få plats med tåg, bland annat kunde Västtrafik öppna Alependeln. Nu är Göteborgs centralstation starkt begränsande. I och med Västlänken ökar kapaciteten för att ta emot tåg och det blir andra flaskhalsar som avgör hur många tåg som är möjliga till och från Göteborg. Ett tydligt exempel är Göteborg-Borås, där det planerade dubbelspåret skapar helt nya förutsättningar jämfört med dagens enkelspår. När trafiken kommer igång på den nya banan, kommer det att finnas plats för tågen i Göteborg. Det hade det inte gjort utan Västlänken.