Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Eftertraktad föreläsare i europeisk rekordsatsning

Jonas Lindh förvaltar Trafikverkets radiosystem och operativa telefonilösningar för järnväg inom IT. Han föreläser dessutom i ämnet och är lycklig ägare till ett ånglok.

Jonas arbetar med Trafikverkets för närvarande största satsning, ERTMS (European Rail Traffic Management System) där syftet är att standardisera det europeiska säkerhetssystemet för järnvägar. Investeringen beräknas uppgå till 30-35 miljarder.

– Enkelt uttryckt gör ERTMS det möjligt för godstrafiken att åka från exempelvis Hallsberg till Milano utan att behöva göra långa stopp för att byta till lok som är anpassade för landets egna system.

I Sverige har sträckorna Ådalsbanan, Botniabanan, Haparandabanan och Västerdalsbanan fått det nya systemet. Södra stambanan står på tur och driftsättningarna börjar 2017 och beräknas vara klara 2021.

En del av ERMTS är GSM-R (Globalt System för Mobil kommunikation) som används som kommunikationslänk i signalsystemet ETCS (European Train Control System) mellan mark och fordon. I GSM-R hanteras även samtal mellan förare och driftledning, järnvägsnödanrop samt datakommunikation till objekt längs banan som informationssystem.

Det är väl bara att ringa på mobilen och använda det vanliga mobilnätet?

– Det vanliga mobilnätet har inte den tillgänglighet och säkerhet som krävs, vid för stor belastning går det ner. Om vi har en stor trafikstörning kommer alla på tåget att plocka upp sina mobiler för att meddela familj och kolleger. Då belastas nätet så att det fungerar som sämst när vi behöver det som bäst för att kommunicera med berörda.

GSM-R är en europeisk standard för kommunikation längs järnväg som är tvingande inom EU. Systemet har även funktionalitet som automatisk samtalsstyrning, vilket betyder att föraren automatiskt kommer till rätt tågklarerare styrt av var i spårsystemet tåget befinner sig.

Jonas Lindh är, utöver sin roll på jobbet, en eftertraktad föreläsare.

Jonas Lindh

Bor: Norr Amsberg utanför Borlänge och har ett stationshus i Ångermanland med ett ånglok som står på gården

Yrke: Förvaltar Trafikverkets radiosystem och operativa telefonilösningar

Bakgrund: Har de senaste trettio åren arbetat med telekommunikationslösningar för järnvägen i Sverige och har lång erfarenhet inom fiberoptik, transmission, datakommunikation, radio- och telefonsystem.

Intressen: Engagerad i scoutrörelsen och är scoutledare