Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Future Stars-vinnarna besökte Citybanan

Under en heldag fick vinnarna från årets Future Stars besöka olika delar av projekt Citybanan. På schemat stod bland annat presentation av projektchef Kjell-Åke Averstad och besök i Tomtebodatunneln.

09.00 Dagen börjar på Trafikverkets kontor på Vattugatan i Stockholm. På plats finns vinnarna från Trafikverkets case-tävling Future stars som avgjordes i våras. Felicia Myrstrand Jonsén, Arvid Engelmark Hofgaard, Julia Chan, Helene Mikiver och Stefan Långfors ingick i vinnargruppen, men Helene hade ingen möjlighet att delta i dag. Förutom vinnarlaget finns Mattias Hultgren, Sofia Carlsson och Sandra Sigebrant med som representanter för Trafikverket. Sandra, som är kommunikatör och arbetar i projekt Citybanan, är den som ska guida gruppen under dagen. 

Efter glada återseenden och formalia sätter vi oss för att lyssna på en presentation av Citybanans projektchef Kjell-Åke Averstad. Han berättade om hur arbetet med strukturering, budgetering, tidsplanering och organisering i projektet går till och understryker vikten av att ha en tydlig projektplan. Officiellt hölls byggstarten av Citybanan den 24 januari 2009 och Trafikverket räknar med att projektet ska vara klart år 2017.

Kjell-Åke Averstad

09:45 Efter mötet med Kjell-Åke sätter sig gruppen på buss 69 som tar oss ut till Trafikverkets projektkontor i Tomteboda. Där träffar vi Pia Gillsäter, kommunikatör i projekt Citybanan. Hon håller en säkerhetsgenomgång innan det är dags att gå ner i tunneln.

Pia Gillsäter

Med hjälmar, varselvästar och skyddskor eller gummistövlar trampar vi ner i den mörka tunneln. Det känns behagligt att lämna den varma, kvava luften bakom oss och komma ner i kylan. Medan Pia berättar om tunneln kör ett flertal lastbilar förbi oss på väg in eller ut. Vi var alla överens om att det var en riktigt häftig upplevelse att få ta del av arbetet som pågår under jord.

Tomtebodatunneln

11:30 När vi kommer tillbaka till kontoret träffar vi Per Lunde, projektledare Norr.  Han berättar om sin roll i projektet och förklarar att det finns 512 anledningar till att det går bra. Några av dessa är kompetenta entreprenörer och medarbetare, lagkänsla, humor, samarbete, öppenhet och engagemang.

Per Lunde

12:30 Det har blivit dags för lunch och vi sätter oss på bussen tillbaka till Vattugatan. Där väntar sallad och frallor, och en känsla av att alla är nöjda med dagen hitintills infinner sig.

Lunch

13:30 Efter lunchen tar vi återigen på oss skyddskläder och möter upp Martin Klimt från NCC, som ska ta oss ner till arbetet som pågår under blåa linjens tunnelbana.

Citybanans nya pendeltågsstation, Stockholm city, byggs rakt under blå linjens plattform på T-centralen. Endast fyra meter berg skiljer Citybanans tak från blå linjens golv. Den nya pendeltågsstationen Stockholm city är den ena av Citybanans två nya stationer och ska underlätta vid bytet mellan pendeltåg och tunnelbana. Arbetet med station Stockholm city startade i början av 2009. Fram till 2013 pågår bergarbetena för stationen och därefter görs inrednings- och installationsarbeten.

Martin Klimt

Alla i gruppen var hänförda över den inblick vi fick och någon tyckte att det var som att kliva in i Astrid Lindgrens Katlagrottan.

Tblå

14:45 Väl uppe i dagsljuset gör vi oss av med skyddskläderna och bänkar oss för att lyssna på Bo Eriksson-Vanke, som jobbar med teknik och konstbyggnad i projekt Citybanan. Det är mycket intressant att höra honom berätta om den otroliga teknik som ligger till grund för projektet och vi går alla därifrån med nya insikter.

Bo Eriksson-Vanke

15:45 Efter Bos föredrag ger vi oss iväg mot Riddarholmen för att träffa byggledare Stefan Norling. Trafikverket bygger en sänktunnel som ska binda samman Citybanans södra och norra delar mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen. Sänktunneln under Söderström är ett av Citybanans mest uppmärksammade byggen. Tunneln är 300 meter lång och grundläggs med stålkärnepålar som borras ner i berget under Söderströms sjöbotten. Tunneln består av tre element, tillverkade av betong och stål i en samverkanskonstruktion.

Riddarholmen

Vid Riddarholmen är kajen utbyggd med en spontvägg. Innanför väggen har Trafikverket grävt och sprängt ut en 24 meter djup grop – lika djup som höjden på ett åttavåningshus. I botten på schaktgropen byggs en betongtunnel och själva anslutningen för sänktunneln som kallas foghus. Från gropen och norrut sprängs en tunnel under Riddarholmen.

16:30 Det sista mötet för dagen blir med Eva Rådmark Herrder som är kommunikationsschef i projekt Citybanan. Hon berättar om arbetet med kommunikation och om hur viktigt det är att anpassa informationen till målgruppen. Något som Eva är mycket nöjd med är initiativet till öppen arbetsplats som har anordnats vid några tillfällen. Allmänheten fick då chansen att komma ner i tunnlarna, se filmer om projektet och ställa frågor till Citybanans medarbetare. En riktig succé enligt Eva.

Eva Rådmark-Herrder

Efter en lång dag och massor med nya insikter skiljs gruppen åt. Alla verkar vara nöjda med studiebesöket.

– Det är väldigt roligt och intressant att komma ut och se projektet på nära håll. Jag hade sett fram emot det här studiebesöket jättemycket. Det är ju ett så omfattande projekt och det är spännande i och med att det pågår mitt i centrala Stockholm, säger Julia Chan.