Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Studiebesök BanaVäg i Väst

Tunnelsprängning, järnvägsbygge och ormhotell var tre av de ämnen som avhandlades när Trafikverket bjöd in vinnarna av Future Stars till en heldag studiebesök i slutet av maj. På schemat stod en guidad tur till väg- och järnvägsbygget BanaVäg i Väst.

Solen lyser över Göteborgs centralstation där hela Future Stars-gänget är samlat. Det vinnande laget av Trafikverkets casetävling som avgjordes på Café Opera tidigare i vår bestod av Patrik Dymling från Eslöv, Yalda Susan Acar från Stockholm och Anna Mooe från Göteborg. I prispotten fanns en minitrainee som Patrik Dymling tog hem. Men det fanns också ett studiebesök för vinnarlaget och det är detta studiebesök som nu ska börja. Förutom vinnarlaget finns Mattias Hultgren, Victoria Schöldstein och Mona Huovinen på plats från Trafikverket. Mona är informatör för BanaVäg i Väst och det är hon som ska guida oss under dagen.

10.00 Jenny Karlsson har läst väg- och vattenbyggnad på Chalmers och är nu trainee på Trafikverket. Hon jobbar på projektkontoret Agnesberg- Olskroken med den södra delen av BanaVäg i Väst.

Vi tar på oss reflexväst, skyddsskor och hjälm och sedan tar Jenny med oss ut på bygget. Stefan Paterson jobbar som projektingenjör på denna etapp. Han berättar att man måste ha huvudet på skaft på arbetsplatsen, eftersom arbetet med att bygga ett nytt järnvägsspår görs precis intill det befintliga spåret, som trafikeras av tåg i hög hastighet

11.00 Vi hoppar in i bussen som tar oss norrut på E45:an. Målet är Alvhems golfklubb där vi ska äta lunch, men längs vägen guidar Mona oss och berättar om de olika etapperna av BanaVäg i Väst. Hon berättar att vägen mellan Göteborg och Trollhättan idag är väldigt trafikerad, kurvig och att den är uppdelad i olika hastigheter men om drygt ett år kommer den att vara rak och ha dubbla körfält i båda riktningar. Tågspåren byggs också om, rätas ut och sju nya pendelstationer skapas längs vägen mellan Göteborg och Trollhättan.

Frågorna från Patrik, Yalda och Anna är många och Mona som har koll helkoll på bygget berättar bland mycket annat om att man bygger faunapassager över vägen där älgar och rådjur kan vandra över. Under vägen bygger man små tunnlar för att mindre djur ska kunna passera. Hon berättar också att marken de bygger på är mycket förorenad och att man gör ett stort miljöarbete samtidigt som man bygger ny infrastruktur. En del kallar till och med BanaVäg i Väst för ett miljöprojekt berättar Mona och ler.

12.00 Det är dags för lunch på Alvhems vackra golfklubb och här möter Bo Björklund upp. Han är övergripande projektledare för projektering för BanaVäg i Väst och berättar att han kom in i projektet vid byggstarten 2006.  Då hade Banverket ansvar för spåren och Vägverket för att bygga ut vägen. Idag har Banverket, Vägverket, SIKA, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen gått ihop och bildat den gemensamma myndigheten Trafikverket. Han berättar vidare att BanaVäg i Väst var ett projekt lite före sin tid eftersom det fanns ett tydligt samarbete mellan ett par av de aktörerna som kom att bli Trafikverket redan innan myndigheten bildades 2010.

13.00 Nu är det dags att besöka tunnelbygget i Kattleberg. Järnvägen ska rätas ut och gå genom berget, därför måste en 1,8 km lång tunnel sprängas. Vi träffar Malin Odenstedt Linde som är projektledare för tunnelbygget . På plats finns också Jens Pålsson, byggledare berg vid Kattleberg och Roger Tjärnlund,  också byggledare berg, som har arbetat med att spränga berg i hela sitt liv.

13.15 Vi hoppar in i varsin pickup och beger oss ner i berget. När vi kommer ner i den mörka öppningen blir hela gänget hänförda av de enorma truckarna, de stora bergsmassiven och av bergsprängarnas snabba arbete. Vi har tur – borrhålen är laddade med sprängmedel och snart ska en sprängning ske. Vi åker upp och ställer oss utanför tunnelöppningen och väntar nervöst på den stora smällen. Den kommer, och den känns i hela kroppen. Riktigt häftigt!

15.00 Vi lämnar Kattleberg i fjärran och beger oss söderut mot Nol. Där ligger BanaVäg i Västs projektkontor och här finns en stor utställning med modeller på hur byggprojektet ser ut. Emma Björkman, miljöledare, berättar om miljöarbetet på Trafikverket och i BanaVäg i Väst. På ett ställe i lokalen ligger en modell av ett stenröse. Emma förklarar att man som miljöledare bland annat har ansvarar för så kallade kompensationsåtgärder som att skapa nya boendemiljöer för växter och djur, bland annat i form av snokhotell.

17.00 Vi är tillbaka på centralen i Göteborg. Betydligt tröttare men oerhört inspirerade efter vår dag med Trafikverket. Med myndighetens drygt 6500 anställda finns verkligen något för alla hos denna arbetsgivare.

Patrik Dymling fortsätter sin resa på Trafikverket redan i sommar, Anna Mooe som är miljövetare fick ett par nya kontaktpersoner på myndigheten med sig hem och Yalda Acar har ett tag kvar att plugga innan det är dags att söka jobb. Men en dag kanske det är just på Trafikverket de kommer att göra karriär?

Yalda Susan Acar, vad var roligast under dagen?

–  Allt från det teoretiska till det praktiska var roligt. Att få vara på plats och se hur det går till vid bygge av ett stort projekt, att få träffa nya trevliga människor som har den kompetens som behövs för att förverkliga ett så stora projektet.

Patrik Dymling, var det något speciellt du fick med dig från dagen?

– Det var intressant att träffa och prata med Bo Björklund. Dessutom fick jag en klarare bild av Trafikverkets bredd!

Anna Mooe, vad tyckte du var mest spännande under dagen hos Trafikverket?

­– Eftersom jag har en bakgrund inom miljöteknik tycker jag att det var intressant att få en inblick i hur man handskas med miljöfrågor i ett vägprojekt. Exempelvis fick vi reda på hur man renar spillvattnet och bevarar viktiga naturvärden.

Fakta: BanaVäg i väst

Bana Väg i Väst är utbyggnaden av dubbelspår och fyrfältsväg mellan Göteborg och trollhättan. Utbyggnaden sker i etappen och beräknas vara helt klar i december 2012. Bana Väg i Väst är en enorm satsning med en budget på 13,6 miljarder kronor.